• Cision/

Cision förvärvar Gorkana Group, marknadsledande inom omvärldsbevakning och dataanalys i Storbritannien

Läs original

Efter kombinationen med Vocus fortsätter Cision att expandera sitt globala PR och sociala medier verktyg.

Cision, en ledande leverantör inom PR, sociala medier verktyg och datanalys, tillkännager idag förvärvet av Gorkana Group Limited, baserat i Storbritannien inom omvärldsbevakning och dataanalys, genom dess moderbolag Discovery Group Holdings Limited. Detta tillkännagivande kommer efter Cisions nyligen gjorda kombination med Vocus och förvärvet av Visible Technologies.

”Framtidens PR är här,” säger Cision Chief Executive Officer Peter Granat. ”Vårt förvärv av Gorkana är nästa steg mot att uppnå Cisions avsikt att bli en global ledare inom PR och sociala medier verktyg med den mest avancerade och omfattande uppsättningen av lösningar och tjänster inom marknaden.”

Gorkana stärker Cisions erbjudande för professionella kommunikatörer och PR-konsulter medan de också tjänar den internationella journalistbasen. Genom hela kommunikationsspektrat – från att hitta påverkare till engagemang och analyser av kampanjer – erbjuder Cision lösningar som tjänar behoven hos professionella kommunikatörer och mediabranschen.

Gorkana Chief Executive Officer Jeremy Thompson kommer att ingå i Cisions ledningsgrupp som EMEA Managing Director.

“Cision delar vårt åtagande att ge den bästa möjliga tjänsten till professionella kommunikatörer, journalister och mediabranschen,” förklarar Thompson. ”Att slå samman krafterna ger oss möjlighet att leverera bättre lösningar till våra nuvarande kunder samtidigt som vi snabbt kan expandera till nya internationella marknader.”

Gorkanas varumärke kommer att behållas och alla kunder kommer fortsätta ha tillgång till My Gorkana portalen och dess tjänster. Med denna kombination, kommer kunderna börja se nya förbättringar och funktioner i erbjudandena, eftersom företagen kombinerar det bästa av alla funktioner genom Cisions portfölj av produkter. Det inkluderar CisionPoint, My Gorkana, Vocus PR Suite och Visible Intelligence.

“När Cision och Vocus kombinerades, betonade vi att kunder kommer att gynnas av vårt engagemang för att investera i innovationer,” förklarar Granat. ”Förvärvet av Gorkana är ett typiskt exempel på detta åtagande, och vår önskan att erbjuda innovativa produkter och tjänster till kommunikatörer, sociala medier- och content marketingexperter.”

För mer information, vänligen kontakta:

Alexander Mason
Alexander.mason@cision.com

Breeanna Straessle
bstraessle@vocus.com

+1 301 479 3921

Om Cision
Cision är en ledande leverantör inom PR-verktyg som gör att professionella kommunikatörer kan planera, utföra och mäta influensbaserade kampanjer i en integrerad plattform. Kommunikationsproffs använder Cision för att hitta kontaktinformation till media och bloggare i världens största mediedatabas, skicka nyheter och pressmeddelanden, analysera räckvidden från influencers, mäta sociala medier aktiviteter och analyserar effektiviteten av kampanjer. Cision, som nyligen kombinerades med Vocus äger Visible Technologies, PR Web, Help a Reporter Out (HARO) och iContact. Över 120 000 företag använder sig av Cisions verktyg. Huvudkontoret är baserat i Chicago och Cision finns även i Kanada, England, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sverige, Finland och Kina. För mer information, besök www.cision.com/se eller följ @CisionSverige på Twitter.

Om Gorkana:
Gorkana Group är en ledande mediainformationsleverantör som erbjuder PR- och marknadsproffs tillgång till skräddarsydd omvärldsbevakning. Våra kunder blir en del av vårt unika forum. Detta skapar kontakter med allt från industriexperter till de senaste nyheterna, insikter och event, jobb och journalister, för att inte nämna vår egen väsentliga tjänst inom omvärldsbevakning. Det här är anledningen till att 35,000 inom PR litar på oss varje dag och 100 000 journalister får notifikationer varje dag. Oavsett om de lanserar en kampanj, hanterar rykte eller behöver ett dygnet runt svar när det är kris, hjälper vi kunder att behålla tempot, vara fokuserade och hålla kontakten med experter. Gorkana erbjuder den personliga touchen och säkerheten kunden behöver för att kunna skapa bra, informerade beslut – och driva företaget framåt. Besök www.gorkana.com för mer information.

Citat

Cision Chief Executive Officer Peter Granat