Cision lanserar handbok om att göra PR i nordiska länder

Cision lanserar i dag Cision PR Handbook Nordic, en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.  En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter.

Ladda ned rapporten här

Cisions nordiska PR-handbok riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Rapporten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

”Som ett globalt företag vet vi att det finns en hel del likheter i hur PR-hantverket utförs på olika marknader, såsom att det alltid är viktigt att skicka riktiga nyheter, och inte reklam, till journalister”, säger Magnus Thell, Managing Director för Cision Norden. ”Jag vågar påstå att alla redaktioner i hela världen gör nyhetsbedömningar. Men det finns skillnader mellan marknaderna, och även om skillnaderna ibland är små kan de vara avgörande för att de lokala journalisterna att nappa.”

Länderna som ingår i PR-handboken är Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Medverkande experter är:

Sverige: Marianne Ahlgren, Another View
Norge: Petter Gjelsnes, Nova Vista AS
Danmark: Rasmus Kristensen, SENSUM
Finland: Ville Blåfield, Miltton
Island: Fridjon Fridjonsson, KOM Consulting

Rapporten finns att tillgå i sin helhet på såväl svenska som på engelska och inom kort även uppdelad efter respektive land.

Ladda ned ditt exemplar av rapporten här.

Oskar Larsson
Content Marketing Manager
oskar.larsson@cision.com
Cision Ltd. är en globalt ledande leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,800 anställda med kontor i 24 länder i Amerika, EMEA och APAC.

Citat

Som ett globalt företag vet vi att det finns en hel del likheter i hur PR-hantverket utförs på olika marknader, såsom att det alltid är viktigt att skicka riktiga nyheter, och inte reklam, till journalister. Jag vågar påstå att alla redaktioner i hela världen gör nyhetsbedömningar. Men det finns skillnader mellan marknaderna, och även om skillnaderna ibland är små kan de vara avgörande för att de lokala journalisterna att nappa.
Magnus Thell, Managing Director Cision Norden