Cision och PitchEngine i partnerskap inom sociala medier

Den 8 september 2011 ingick Cision ett avtal om samarbete med PitchEngine, Inc. PitchEngine är ett amerikanskt företag, grundat 2009, som tillhandahåller ett marknadsledande publiceringsverktyg för sociala medier. Genom att använda PitchEngines mjukvaruplattform kan företag skapa och publicera information som företagsnyheter, videor och foton som är optimerade för sociala medier och sökmotorer. Hittills har mer än 45 000 varumärken använt PitchEngines plattform, i USA och internationellt.

Samarbetet mellan Cision och PitchEngine innebär att PitchEngines publicerings­verktyg för sociala medier kommer att integreras i Cisions prisbelönade tjänste­plattform CisionPoint. Från och med hösten 2011 kommer CisionPoint-kunder att kunna distribuera nyheter och varumärkesinformation direkt till PitchEngines webbplats, som får miljontals besök årligen. Därmed får Cisions kunder ännu en kanal att nå ut med sin information direkt till konsumenter. Vidare kommer Cision att investera cirka 2 miljoner kronor i en minoritetsandel i PitchEngine för att ytterligare stärka samarbetet.

”Samarbetet med PitchEngine förstärker vårt erbjudande inom sociala medier för kommunikatörer. Genom att integrera PitchEngines publiceringsverktyg i CisionPoint förbättrar vi möjligheterna för våra kunder att nå ut med budskap som är optimerade för sociala medier. Genom vårt samarbete med PitchEngine bidrar vi dessutom till en ökad integration mellan PR, kommunikation och marknadsföring, vilket på sikt bör öka Cisions marknadspotential väsentligt”, säger Hans Gieskes, Cisions koncernchef.

För ytterligare information kontakta:

Hans Gieskes, VD och koncernchef, telefon 08-507 410 10
E-mail: investorrelations@cision.com

Tosh Bruce-Morgan, ekonomidirektör, telefon +44 7710 385 006
E-mail: investorrelations@cision.com

Cision AB (publ)
Org.nr: 556027-9514

Informationen är sådan som Cision AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528). Informationen lämnades för offentliggörande den 8 september 2011 kl 15:00.

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,1 miljarder 2010. Detta pressmeddelande finns även på corporate.cision.com/sv/.