Cision och YouGov Zapera inleder nordiskt samarbete

Cision har inlett ett nordiskt samarbete med undersökningsföretaget YouGov Zapera. Samarbetet innebär att Cisions kunder får tillgång till varumärkesinformation från verktyget BrandIndex.

BrandIndex är en daglig marknadsundersökning som förser kommunikatörer med information om hur allmänheten uppfattar varumärken. Undersökningen genomförs i hela Norden och påbörjades i maj i år. BrandIndex är unik i sitt slag genom att undersökningen utgår från en helhetssyn på varumärken och tittar på alla aktiviteter som kan påverka ett varumärke exempelvis vad som sägs i media, bland vänner, i reklam och bloggar.

I BrandIndex ingår sju grundfrågor och bland annat undersöks hur mediebilden påverkar allmänhetens uppfattning om ett varumärke.

- Genom att kombinera Cisions analyser, där det finns starka mått för varumärkesbyggande genom media, och BrandIndex kan våra kunder få fördjupad information. Bland annat om vilka effekter mediebilden har på attityder till varumärken, både sitt eget men också i jämförelse med andras, säger Per Söderpalm, Nordisk analyschef på Cision.

YouGov Zapera får i och med samarbetet tillgång till Cisions Medieagent.

- Vårt samarbete innebär att båda våra företag höjer sin egen kunskapsnivå kring medias påverkan på varumärken och därmed blir vi ännu bättre rådgivare för våra kunder, säger Kicki Molin, Country Manager för YouGov Zapera i Sverige.
För ytterligare information om Cision Corporate Index, vänligen kontakta:

Per Söderpalm, Nordisk chef Analysis & Media Partner
Cision Northern Europe
E-post: per.soderpalm@cision.com

För ytterligare information om BrandIndex, vänligen kontakta:

Kicki Molin, Country Manager
YouGov Zapera Sverige
E-post: kicki.molin@zapera.se

Om Cision:
Cision skapar förutsättningar för företag och organisationer att fatta bättre beslut och nå bättre resultat genom media intelligence. Med lokal expertis och global räckvidd levererar Cision relevant medieinformation, målgruppsanpassade distributionstjänster, mediebevakning och kvalificerade analyser. Cision har över 2 600 anställda i Europa, Nordamerika och Asien samt partners i 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte 1.9 miljarder 2007. www.cision.com

Om YouGov Zapera:
YouGov Zapera genomför kompletta analyser som hjälper företag att bättre förstå sin marknad samt att maximera effekten av sina aktiviteter. Sedan företaget startade år 2000 har vi genomfört mer än 10000 onlineundersökningar.
Till vår hjälp har vi ett effektivt undersökningssystem och 125 000 personer i egna paneler i Norden. Zapera är medlem i ESOMAR och tillhör den internationella koncernen YouGov.