Cision omstrukturerar sin skandinaviska verksamhet tillsammans med Infopaq

Cision AB har tecknat avtal om att avyttra verksamheten inom tjänsteområdena Monitor och Analyze i Sverige och Norge till Infopaq International, ett ledande företag på den nordiska marknaden för mediebevakning och analystjänster. Transaktionen kommer att slutföras den 31 mars 2009 och omfattar Cision Sverige AB och Cision Norge A/S, dock inte verksamheten inom Plan och Connect som kommer att separeras före slutförandet och behållas av Cision.

Verksamheten inom områdena Monitor och Analyze i Sverige och Norge som Cision nu avyttrar har cirka 300 anställda, och intäkterna uppgick till cirka 240 miljoner kronor under 2008. Cisions verksamhet i Norden kommer därmed att bestå av Plan och Connect-verksamhet i Norden, samt Monitor- och Analyze-verksamhet i Finland och Litauen. Cisions nya nordiska verksamhet kommer att ha cirka 225 anställda. Intäkterna under 2008 uppgick till cirka 205 miljoner kronor för denna verksamhet.

Köpeskillingen för de sålda enheterna uppgår till 25 miljoner kronor för rörelsen, på skuldfri basis, att betalas den 31 mars 2010. De svenska och norska verksamheterna som avyttras var förlustbringande 2008 och därför är Cisions bedömning att avyttringen kommer att ha en positiv inverkan på koncernens rörelseresultat under innevarande år.

Cision och Infopaq har ingått ett samarbetsavtal om att erbjuda de nordiska kunderna ett komplett sortiment av tjänster för medieanalys och mediebevakning inom Monitor, Analyze, Plan och Connect. Dessutom har parterna ingått ett avtal om att erbjuda Cisions kunder utanför Sverige och Norge bevaknings- och analystjänster från dessa länder, samt att Infopaq får tillgång till Cisions internationella mediebevakning och analyskapacitet.

– Avyttringen är ett viktigt steg i den nödvändiga förändringen av vår nordiska verksamhet. Den kommer dels att bidra positivt till Cisions finansiella resultat och globala strategi, dels
att stärka förutsättningarna för de avyttrade verksamheterna som en del av Infopaqs verksamhet. Jag bedömer även att våra kunder kommer att dra nytta av Cisions och Infopaqs kombinerade styrka, säger Hans Gieskes, VD och koncernchef för Cision.

– Förvärvet kommer att ge Infopaq den storlek och de resurser som vi behöver för att stärka vår ställning som ledande inom bevaknings- och analystjänster i den nordiska regionen. Infopaq kommer att i samarbete med Cision kunna erbjuda kunderna ett komplett tjänsteutbud med unik regional räckvidd och innehåll, säger Jacob Meibom, koncernchef för Infopaq International.

Med anledning av transaktionen kommer Cisions kvartalsrapport för januari–mars 2009 att publiceras den 6 maj 2009.