Cision säljer olönsam enhet i Storbritannien

Cision har ingått ett villkorat avtal om att sälja sin enhet för bevakning av tryckta medier, Print Monitor, i Storbritannien till Durrants Ltd. Durrants Ltd är ett ledande företag på mediebevakningsmarknaden i Storbritannien, ägt av Exponent Private Equity LLP. Cisions Print Monitor-verksamhet i Storbritannien omsatte cirka 8,5 MGBP 2008.

Cisions verksamhet i Storbritannien var förlustbringande 2008 och 2009, och redovisade en rörelseförlust före omstruktureringskostnader om 0,7 MGBP för första kvartalet 2009 och 0,9 MGBP för andra kvartalet 2009. Förlusterna kan hänföras till Print Monitor-enheten och därför förväntas Cisions verksamhet i Storbritannien efter avslutad affär åter bli lönsam under 2010 . När transaktionen genomförts kommer Cision i Storbritannien att fortsätta erbjuda sina kunder ett komplett utbud genom tjänsteplattformen CisionPoint. Mediebevakning kommer att ske genom internetkällor, elektroniska flöden från nyhetsförmedlare och genom ett distributörsavtal med Durrants. Genom distributörsavtalet kommer Durrants även att erbjuda bevakning av tryckta medier i Storbritannien till andra Cision-företag världen över. – Denna försäljning är ytterligare ett viktigt steg mot förbättrad lönsamhet för Cision, där vi omvandlar vår affär för att kapitalisera på de strukturella förändringar som sker inom medievärlden och marknaden för mediebevakning. När transaktionen genomförts kommer Cision i Storbritannien att ha en helt digital verksamhet, med ett ledande kunderbjudande genom vår prisbelönade tjänsteplattform CisionPoint, kommenterar Hans Gieskes, Cisions koncernchef. Transaktionen förväntas genomföras under fjärde kvartalet 2009. Transaktionen är villkorad av godkännande från den brittiska myndigheten Office of Fair Trading och föremål för sedvanliga samråd med de anställda. Efter avyttringen kommer Cisions verksamhet i Storbritannien att ha en årsomsättning om cirka 9 MGBP.