Cision slutför förvärv av Brandwatch

Lanserar integrerad app och utökad bevakning av sociala medier

STOCKHOLM, 1 juni, 2021 – Cision meddelade idag att de under dagen slutför förvärvet av Brandwatch, ett ledande bolag inom digital consumer intelligence. Affären kombinerar Cisions långa erfarenhet inom media intelligence med social mediebevakning stärkt av AI och maskininlärning från Brandwatch. I dag lanseras även en ny integrerad Brandwatch-app på Cisions plattform såväl som utökad analys av sociala medier inom Cisions erbjudande för global medieanalys. I och med att affären stängs kombinerar Cision även innovationsstyrkan från Brandwatch med Falcon.io, ett av Cision sedan tidigare förvärvat bolag vars styrkor ligger i hantering av sociala medier.

De nya funktioner som möjliggörs i och med förvärvet av Brandwatch finns tillgängliga i Cision Communications Cloud som därmed kombinerar data och analys av sociala medier med de miljontals nyhetskällor Cision sedan tidigare bevakar. Med omedelbar tillgång till konversationer online, både historiskt och i realtid, blir det enklare för organisationer att följa vad som sägs om deras varumärke, produkter, bransch och konkurrenter för att bättre kunna engagera sin målgrupp med insikter baserat på data som ofta är svår att spåra.

Förvärvet av Brandwatch gör även att Cisions erbjudande för global medieanalys blir allt mer omfattande genom djupare analys av sociala medier som komplement till Cisions redan befintliga analyser av traditionella medier för dagliga news-briefings, alerts och djupgående rapporter.

“Genom att förena våra företag kommer vi kunna leverera mer innovation, mer omfattande data och mer insikter i realtid till våra kunder,” säger Abel Clark, VD för Cision. “Våra investeringar i data och AI kommer hjälpa marknadsförare, kommunikatörer och researchers att bättre förstå de konversationer som äger rum i digitala kanaler världen över och applicera dessa insikter för att leverera bättre resultat åt sina verksamheter.”

“Vi har möjligheten att skapa ett extraordinärt företag som ses som avgörande för våra kunders verksamheters framgång,” säger Giles Palmer, VD för Brandwatch. “Det är en spännande resa att vara en del av och jag ser fram emot att ansluta till Cision-teamet för att se till att det händer under de kommande månaderna och åren.

Cision

Maggie Lower
Chief Marketing Officer
cisionpr@cision.com

Brandwatch
Vic Miller
VP, Global Communications
victoriam@brandwatch.com

Falcon.io

Dan Chessa
VP, Marketing
Daniel.Chessa@falcon.io

Om Brandwatch

Brandwatch är en pionjär inom digital consumer intelligence. Företagets AI-stärkta produkt för bevakning av sociala medier hjälper över 2 000 av världens främsta varumärken och byråer att fatta insiktsfulla, datadrivna beslut. Den ledande content marketing-platfformen BuzzSumo ingår i Brandwatchs portfolio. Brandwatch har 10 kontor runtom i världen och har sitt huvudkontor i Brighton, UK.

Om Falcon.io

Falcon.io är en branschledande aktör inom sociala medie-plattformar och erbjuder en integrerad SaaS-plattform för bevakning, engagering, publicering, annonsering, analysering och benchmarking av sociala medier. Företaget möjliggör för kunder att utforska digital marknadsförings fulla potential genom att hantera flera av kundens olika beröringspunkter från en och samma plattform. Ett urval av kunder är Carlsberg, Toyota, William Grant & Sons, Momondo, Panasonic och Coca-Cola.

Om Cision

Cision är en globalt ledande leverantör av teknologi och lösningar inom kommunikation, marknadsföring och hantering av sociala medier. Cision hjälper företag och organisationer att identifiera, interagera och kommunicera med kunder och beslutsfattare för att driva affärsresultat. PR Newswire, ett nätverk bestående av över 1.1 miljard mediekontakter, djupgående bevakningslösning, medieanalys samt Brandwatch och Falcon.io:s sociala medie-plattform utgör framstående delar av Cisions olika lösningar. Cision har kontor i 24 länder runtom i världen. För mer information om Cisions lösningar, besök www.cision.se och följ @CisionSverige på Linkedin

Citat

Genom att förena våra företag kommer vi kunna leverera mer innovation, mer omfattande data och mer insikter i realtid till våra kunder. Våra investeringar i data och AI kommer hjälpa marknadsförare, kommunikatörer och researchers att bättre förstå de konversationer som äger rum i digitala kanaler världen över och applicera dessa insikter för att leverera bättre resultat åt sina verksamheter.
Abel Clark, CEO Cision
Vi har möjligheten att skapa ett extraordinärt företag som ses som avgörande för våra kunders verksamheters framgång. Det är en spännande resa att vara en del av och jag ser fram emot att ansluta till Cision-teamet för att se till att det händer under de kommande månaderna och åren.
Giles Palmer, CEO Brandwatch