Cision startar Twitter-tjänst för journalister i Sverige

Nu lanserar kommunikationsföretaget Cision mikrobloggtjänsten JournalistTweets i Sverige. Den nya gratistjänsten, som än så länge är i betaversion, gör det möjligt att hitta och följa tusentals journalister från hela världen.

JournalistTweets samlar och sorterar Twitterinlägg, så kallade Tweets, från journalister. I förra veckan lanserades tjänsten i USA och Storbritannien och nu öppnas dörrarna i Sverige på www.journalisttweets.com. - Allt fler journalister använder Twitter som ett arbetsverktyg, säger Alexander Mason, marknads- och affärsutvecklingschef för Cision i Norden. Det kan handla om allt från research till att publicera Twitter-exklusiva nyheter, och där fyller Cision en funktion, som traditionellt kopplat samman företagsinformation med medier. Skillnaden är att i sociala medier, som Twitter, så sker kommunikationen öppnare. Hittills delas innehållet i JournalistTweets upp efter kategorierna ekonomi, underhållning, hälsa och teknik samt efter land. Tjänsten är fortfarande i betaversionstadiet och efterhand kommer framförallt sökfunktionen och uppdelningen av innehållet att utvecklas. - Innehållet på Twitter växer explosionsartat och med det behovet av smarta aggregator och sökverktyg som gör att man hittar guldkornen, säger Alexander Mason. Jag tror att den här typen av Twitter-aggregatorer är viktiga för att mediet ska kännas tillgängligt och användbart för användare på lång sikt. Den senaste tiden har vi sett ett stort antal liknande tjänster i USA inom andra områden som samlar Twitterinlägg. Tjänsten är inte bara till för journalister, utan är öppen för alla som intresserar sig för hur medier arbetar med aktuella frågor av olika slag. - Vem som helst är välkommen att följa JournalistTweets, säger Alexander Mason. Det här är en tjänst för alla, vare sig man är ett företag som vill arbeta med kommunikation eller en privatperson som är intresserad av en specifik fråga. Fakta Twitter-tjänster En Twitter-aggregator är en tjänst som samlar och sorterar innehåll från Twitteranvändare. Andra exempel på Twitter-aggregatorer: - Giant Red Carpet http://giantredcarpet.com/ samlar kändisar på Twitter. - Sveriges Twixdag http://twixdagen.se/ samlar svenska riksdagsledamöter på Twitter. Folketwinget http://www.folketwinget.dk/ för samma sak i Danmark. - Venture Maven http://venturemaven.com/ samlar riskkapitalister på Twitter. - Pet Feed http://thepetfeed.com/ samlar djur som Twittrar.