Cision tillsätter Executive Director for AI-strategy

​​Cision skapar en ny roll för att leda företagets AI-strategi och utser Antony Cousins till Executive Director for AI-strategy.

Antony Cousins började på Cision i och med Cisions förvärv av Factmata i november 2022. Han har tidigare arbetat med PR och medierelationer i en rad olika roller inom brittiska regeringsorganisationer, såsom Försvarsministeriet, Inrikesministeriet och Kabinettskontoret.

Under de senaste tio åren har Antony Cousins haft ledande roller inom utvecklingen av artificiell intelligens. Bland annat har han varit VD för Factmata, ett AI-teknikföretag för marknadsföring som fokuserar på att identifiera falska nyheter och andra former av skadligt innehåll på nätet.

I den nyinrättade rollen som Executive Director for AI Strategy kommer Antony Cousins att ansvara för att främja Cisions AI-strategi. Det inkluderar en snabb integrering av Factmatas teknik för att upptäcka skadligt online-innehåll och bevakning i Cisions nya produkter och plattformar. Han kommer också att bevaka utvecklingen av generativa textdrivna AI-lösningar som har den tillförlitlighet som kommunikationsteam på företag, myndigheter och byråer behöver. Han kommer även att se till att Cision fortsätter att utveckla AI-lösningar på ett ansvarsfullt och etiskt sätt, vilket säkerställer överensstämmelse med de regelverk som växer fram i USA, Storbritannien, Europa och andra länder.

-          Jag ser fram emot att hjälpa våra globala PR- och kommunikationskunder att dra nytta av de möjligheter som AI erbjuder, säger Antony Cousins, nytillträdd Executive Director for AI-strategy på Cision. Cision är det enda företaget i branschen som har både bredden och djupet av kontextuellt relevanta data samt den interna tekniken och expertisen för att på ett ansvarsfullt sätt leverera tillförlitliga, värdeskapande AI-förbättrade tjänster.

Antony Cousins kommer också att förstärka kommunikationsbranschens perspektiv i olika AI-arbetsgrupper. Exempelvis utsågs han nyligen till medordförande för Association for Measurement and Evaluation of Communications (AMEC) tech hub. Han är även medlem i Chartered Institute of Public Relations (CIPR) London Group. Dessutom är han medlem av Storbritanniens parlamentariska grupp för artificiell intelligens (APPG AI) och genom Factmata är han en av grundarna av Credibility Coalition och UK Safety Technology Networks.

-          Jag kan inte tänka mig en bättre person att leda Cision, och branschen i stort, i tillämpningen av AI, säger Jay Webster, Chief Product Officer på Cision. Med sin ferfarenhet av kommunikation och teknik förstår Antony Cousins de utmaningar och möjligheter som AI innebär för kommunikation och mediebevakning.

För mer information, kontakta:
Ulrika Borghov,
Acting Head of Marketing, Cision Nordics,
079-585 77 50,
ulrika.borghov@cision.com

Cision Ltd. är en globalt ledande leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,800 anställda med kontor i 24 länder i Amerika, EMEA och APAC.