Delårsrapport januari - mars 2002

Delårsrapport januari - mars 2002 Starkt förbättrad rörelsemarginal under första kvartalet. Fulltecknad nyemission tillför bolaget cirka 400 Mkr för fortsatt expansion * Koncernens rörelseintäkter ökade till 450,1 Mkr (311,7) en ökning med 44 procent. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till - 2 procent (13). * Rörelseresultatet, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, ökade till 97,1 Mkr (59,5). Rörelsemarginalen förbättrades till 21,6 procent (19,1). Fjärde kvartalet 2001 uppgick rörelsemarginalen till 17,5 procent. * Vinsten per aktie efter skatt samt efter full utspädning, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 1,01 kr (0,75). * Integrationen av nyförvärvade Bacons's löper väl. Förvärvet som skedde i slutet av 2001 etablerade Observer på den viktiga USA-marknaden och stärker det globala erbjudandet. * I syfte att höja Observers finansiella beredskap för fortsatt expansion genomfördes i april en nyemission med företräde för nuvarande aktieägare. Emissionen fulltecknades och tillför bolaget cirka 400 miljoner kronor. Kommentar av Observers verkställande direktör Robert Lundberg "Vår fokusering på rörelsemarginalen har givit resultat. Även om årets första kvartal normalt är starkare än kvartal två och tre kan vi notera en tydlig förbättring jämfört med föregående år. Den framgångsrika nyemissionen ger oss god beredskap för fortsatta internationella förvärv. Under senare delen av 2002 förväntar jag mig också att få se en återhämtning av den organiska tillväxten". Marknad Ett antal underliggande trender talar för goda långsiktiga förutsättningar för Observers tjänster. Globaliseringen, växande informationsflöden och en snabb teknikutveckling ger företag och organisationer allt större anledning att bevaka såväl bransch- som samhällsutvecklingen. Samtidigt växer behoven av att ytterligare utveckla kommunikationen inom Public Relations (PR) och Investor Relations (IR) samt nödvändigheten av att utvärdera kommunikationsinsatserna. Media Intelligence Under vintern har den svaga konjunkturen och de världspolitiska händelserna fortsatt att påverka marknaden negativt. Flödet av relevanta affärsnyheter har varit svagt och mediernas omfattning har minskat till följd av en sviktande annonskonjunktur. En svag ekonomisk utveckling har också medfört lägre kundaktivitet inom PR och IR. Under nuvarande marknadsförhållande är starka marknadspositioner, betydande skalfördelar, ett brett tjänsteutbud och internationell närvaro avgörande för att kunna upprätthålla tillväxt och goda marginaler. Marknaden för förädlade tjänster, inte minst för analystjänster, är fortsatt god. Communication Tools Marknaden för tjänsterna inom divisionen Communication Tools fortsätter att växa men marknadstillväxten har varit lägre än motsvarande period föregående år. Även inom detta område påverkas tillväxten negativt av att aktivitetsnivån inom IR och PR har varit lägre. Som en följd av den minskade aktiviteten i kundledet har antalet uppdrag inom området Publish (distribution) varit lägre. Inom området Select (databaser) har intäkterna varit stabila då intäkterna baseras på årsprenumerationer. Tillväxten i antalet nya kunder har dock varit lägre. Intäkter Rörelsens intäkter uppgick till 450,1 Mkr (311,7), en ökning med 44 procent. Av intäkterna svarar Media Intelligence för 336,4 Mkr (249,5) och Communication Tools för 119,4 Mkr (65,6). För perioden uppgick den organiska tillväxten i lokal valuta till - 2 procent. Påskhelgen inföll i huvudsak under mars och beräknas ha påverkat den organiska tillväxten negativt med cirka 2 procentenheter. Jämfört med ett starkt första kvartal föregående år uppgick den organiska tillväxten i de nordiska länderna till -8 procent, medan övriga Europa sammantaget nådde 4 procent. I de nordiska länderna uppgår andelen förädlade tjänster inom Media Intelligence till 38 procent (38) av intäkterna, medan den i Storbritannien och Tyskland uppgår till 8 procent (5). Resultat Koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster uppgick till 97,1 Mkr (59,5). Rörelseresultatet har under perioden belastats med -3,3 Mkr avseende integrationskostnader i USA. Rörelsemarginalen ökade till 21,6 procent (19,1). Divisionen Media Intelligence nådde en rörelsemarginal om 20,7 procent (18,6) och Communication Tools 33,5 procent (24,5). Det tidigare aviserade besparingsprogrammet har genomförts och åtgärderna minskar kostnaderna med mer än 80 miljoner kronor på årsbasis. Till följd av kostnadsreduceringarna upprätthåller de nordiska verksamheterna goda rörelsemarginaler trots en negativ tillväxt. I Storbritannien och Tyskland har rörelsemarginalerna förbättrats kraftigt jämfört med samma period föregående år. Finansnettot uppgick till -17,1 Mkr (-2,0) I finansnettot ingår ett räntenetto om -21,7 Mkr; nedskrivning av värdet på Observers aktier i Jupiter Media Metrix om -5,6 Mkr; upplösning av reserver om 4,7 Mkr samt valutakurseffekter om 5,5 Mkr. Det bokförda värdet på Observers innehav i Jupiter Media Metrix uppgår efter nedskrivningen till 0,1 Mkr. Periodens resultat efter skatt uppgick till 17,2 Mkr (21,0). Vinsten per aktie efter skatt samt efter full utspädning, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 1,01 kr (0,75). Nordamerika Nyförvärvade Bacon´s i USA konsoliderades fr o m december 2001 och har utvecklats planenligt såväl vad avser intäkter som rörelsemarginal. Bolaget bedriver verksamhet inom såväl Media Intelligence som Communication Tools och har en ledande marknadsposition i USA. Bacon´s har cirka 400 anställda. De tidigare under hösten förvärvade företagen i Kanada har fusionerats, verksamheten bedrivs nu i ett företag och utvecklas enligt plan. Arbetet med att samordna USAs och Kanadas kunderbjudanden samt introducera hela Observers tjänsteutbud i Nordamerika har påbörjats och löper väl. Tillväxt- och resultatmål Observers långsiktiga finansiella mål ligger fast. Målet är att uppnå en årlig organisk tillväxt om lägst 10 15 procent. Därutöver kommer expansion via förvärv. Koncernen skall uppnå en långsiktig rörelsemarginal, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, på 22 procent. Förvärv av företag med låg marginal samt speciella satsningar kan dock tillfälligt medföra lägre rörelsemarginal. Optionsprogram I februari 2001 beslutades om införandet av ett så kallat stock option program. I flera länder uppkommer sociala kostnader på den värdeökning som uppstår när en option utnyttjas. Avsättningar för sociala kostnader på beräknad förmån belastar resultatet löpande. Avsättningarna under perioden uppgår till 0,1 Mkr. Finansiell ställning Utöver hög organisk tillväxt bygger Observers tillväxtstrategi på förvärv av bolag på nya geografiska marknader. Förvärv av bolag med starka marknadspositioner leder till betydande goodwill. Den totala goodwillposten i balansräkningen uppgår till 2 949,1 Mkr. Sedan 31 december 2001 har goodwillposten minskat med 102,1 Mkr varav 61,7 Mkr består av valutakurseffekter. Det egna kapitalet uppgick vid periodens utgång till 1 688,4 Mkr (1637,1) vilket motsvarar 30,17 kr per aktie (29,49). Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 88 procent (14) vilket innebär en förbättring sedan årsskiftet med sex procentenheter. Efter nyemissionen uppgår nettoskuldsättningsgraden pro forma till 52 procent. Nyemission I syfte att höja Observers finansiella beredskap för fortsatt expansion, genomfördes en nyemission med företräde för nuvarande aktieägare i april innevarande år. Genom nyemissionen tillförs bolaget cirka 400 miljoner kronor och antalet aktier ökar med 11 194 276 till 67 165 658 aktier. Första dag för handel med de nya aktierna beräknas bli den 22 maj, 2002. Redovisningsprinciper Delårsrapporten är upprättad i överensstämmelse med Redovisningsrådets rekommendation RR 20 Delårsrapportering. Utsikter Den långsiktiga utvecklingspotentialen för Observers tjänster är god. Bedömningen är att Observer fortsätter att växa snabbare än den underliggande marknaden och bibehåller en långsiktig organisk tillväxt om 10 15 procent per år. Arbetet med att därutöver expandera verksamheten genom förvärv fortsätter. Kostnadsbasen har reducerats samtidigt som kunderbjudandet utökats med ett antal nya tjänster. Etableringen i Nordamerika skapar förutsättningar för attraktiva erbjudanden till multinationella kunder. Bedömningen är att marknadsförutsättningarna förbättras andra halvåret 2002 med en förbättrad organisk tillväxt som följd. Ambitionen är att så snart som möjligt åter nå en rörelsemarginal, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, på 22 procent. Stockholm den 2 maj 2002 Robert Lundberg Verkställande direktör och koncernchef ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT00810/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020502BIT00810/wkr0002.pdf Hela rapporten