Delårsrapport januari-september 2005

Produktionskostnaderna sänks med 18 miljoner kronor i Norden och fortsatt digitalisering öppnar för ytterligare effektiviseringar - Tre procents organisk tillväxt i kvartalet

-Koncernens rörelseintäkter ökade med åtta procent till 1 287,0 Mkr (1 197,2). Valutakurseffekter vid omräkning till svenska kronor påverkade intäkterna negativt med 1 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 1 procent (-1). I tredje kvartalet nåddes en organisk tillväxt om 3 procent. -Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 131,3 Mkr (149,8). Valutakurseffekter har påverkat resultatet negativt med 3 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen uppgick till 10,2 procent (12,5). För tredje kvartalet uppgick marginalen till 10,5 procent (13,0). -Resultatet per aktie uppgick till 1,15 kr (1,25). Resultatet efter finansnetto uppgick till 88,8 Mkr (115,7) och resultat efter skatt uppgick till 80,8 Mkr (87,7). -Det operativa kassaflödet uppgick till 89,3 Mkr (165,7). -Utvecklingsarbetet i Norden stärker erbjudandet och leder till minskade produktionskostnader i regionen med cirka 18 Mkr från 2006. Åtgärderna medför omstruktureringskostnader under fjärde kvartalet 2005 om cirka 7 Mkr. -Observer har tecknat avtal om att förvärva ett Radio- och TV-bevakningsföretag i USA. Multivision omsätter cirka 12 miljoner dollar årligen. Förvärvet beräknas ha en positiv påverkan på Observers vinst per aktie och kassaflöde redan från förvärvstillfället. Det medför såväl en väsentlig resultatförbättring som förbättrad rörelsemarginal i koncernens amerikanska dotterbolag. Köpeskillingen erläggs kontant. För att behålla hög finansiell beredskap för fortsatt expansion avser Observer finansiera del av förvärvet med likviden av en nyemission om högst fyra miljoner aktier. Kommentar av Observers verkställande direktör Robert Lundberg: ”Vidareutvecklingen och introduktionen av våra integrerade tjänster ger resultat. USA visar en fortsatt god utveckling och vi når våra mål där. Tillväxten i Europa förbättras och Sverige visar positiv tillväxt under tredje kvartalet. Tjänsteutvecklingen i Norden stärker vårt kunderbjudande i regionen. Den fortsatta integrationen av våra tjänsteområden medför effektivare processer. Detta tillsammans med ökad regional samordning innebär att vi kan minska kostnaderna med cirka 18 miljoner kronor från 2006. Den fortsatta digitaliseringen ökar möjligheten att vidareutveckla våra tjänster och öppnar för ytterligare effektiviseringar framöver.”