Finanskrisen dominerar i Cisions näringslivsbarometer

Swedbank är det företag som förekom mest i tidningarnas näringslivssidor under tredje kvartalet 2008. Det framkommer av Cisions näringslivsbarometer. Finans- och börsoron dominerar och dessa nyheter hamnade i stor grad på tidningarnas förstasidor.

Företag/organisationer
Spekulationer om strukturaffär och likviditetskris gör att Swedbank är det enskilda företag som förekommer mest på näringslivssidorna. Finansoron gör även att Lehman Brothers och USAs regering uppmärksammas i stor utsträckning. På grund av börsfallen får även Stockholmsbörsen stort medialt utrymme.

– Naturligtvis är det finansoron och dess effekter för enskilda företag som stått i fokus för media under kvartalet. Lehman Brothers konkurs påverkade hela världens börser negativt och ledde fram till USAs regerings finansiella krispaket, säger Gunilla Ström, analytiker på Cision.

Volvo PV har fortsatt att stå i fokus under detta kvartal då företaget utvecklats negativt och ny VD utsetts. Förra kvartalets mest negativt omskrivna bolag SAS, hamnar detta kvartal på den positiva sidan. Flygbolaget får bland annat goda omdömen av andra storbolag och av staten.

Branscher
Bank/Försäkring/Fond dominerar stort detta kvartal. Branschen brukar ligga högst men detta kvartal är dominansen än mer markant till följd av den internationella finanskrisen. Hälsa/Sjukvård som låg högt förra kvartalet, finns inte med på topp tio detta kvartal.

Ämnen
Ekonomi på nationell nivå dominerar som ämneskategori med Finans/börs på företagsnivå på andra plats.

– Nyheter på makronivå dominerar på bekostnad av mer företagsspecifika nyheter, säger Gunilla Ström. Barometern för kvartalet är ovanlig då ett enskilt ämne får så pass stort medialt utrymme. I vanliga fall får fler ämnen och personer utrymme på ekonomitidningarnas förstasidor. Nu ligger fokus på finanskrisen.

Talespersoner
Ericssons Carl-Henrik Svanberg är även detta kvartal den VD som förekommer mest i media. Volvos avgående VD Fredrik Arp och den nyutsedde Stephen Odell får också stort utrymme.

– Representanter från finansiella ämbeten dominerar detta kvartal. Finansminister Anders Borg och Riksbankschef Stefan Ingves hamnar trea respektive fyra på listan, säger Gunilla Ström.

Andelen kvinnor på topp 25 är högre än normalt. Annika Falkengren (SEB) ligger högst på en delad sjundeplats.

Topp fem Mest omskrivna företag

1, Swedbank
2, Volvo PV
3, Stockholmsbörsen
4, SEB
5, Regeringen

Topp fem Mest omskrivna Talespersoner

1, Carl-Henrik Svanberg (Ericsson)
2, Stephen Odell (Volvo PV)
3, Anders Borg (Regeringen)
4, Stefan Ingves (Riksbanken)
5, Fredrik Arp (Volvo PV)

Bifogat är rapporten

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gunilla Ström
Analytiker
Cision Sverige AB
E-post: gunilla.strom@cision.com

Om Näringslivsbarometern:
Näringslivsbarometern är en undersökning som omvärldsbevaknings- och medieanalysföretaget Cision genomför och som baseras på mediernas toppnyheter inom området näringsliv och ekonomi. Avsikten är att följa nyhetsmediernas dagordning och se hur media fördelar intresset för enskilda ämnen och aktörer under tid. Undersökningen har genomförts sedan november 1998 och utgör bland annat nödvändigt underlag för de analyser som Cision genomför.

Varje år studeras cirka 2400 toppnyheter i följande medier: Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Industri, Veckans Affärer och Affärsvärlden.