• Cision/

Gudrun Schyman mer omskriven än Åsa Romson, Jonas Sjöstedt och Göran Hägglund

Läs original

Riksdagsvalet i september närmar sig och Cision fortsätter sin bevakning av partierna och partiledarnas synlighet i onlinemedia inför valet. Nu presenteras statistiken för juni och juli, samt samlad statistik för perioden februari – juli. Dessutom har vi även mätt Feministiskt initiativs och Piratpartiets synlighet under sommaren.

Socialdemokraterna fortsätter att vara det största partiet i onlinemedia
Socialdemokraterna var det vinnande partiet både under juni och juli månad med 5 671 artiklar i juni respektive 3 627 artiklar i juli, och därmed långt före de andra partierna. Miljöpartiet var det andra mest omskrivna partiet under både juni och juli månad. Jämfört med maj har Miljöpartiet nu gått om både Moderaterna och Sverigedemokraterna i antal publicerade artiklar, även om de tre partierna ligger väldigt nära varandra i kampen om andraplaceringen.

Utmanande partiers synlighet under sommaren
Under juni och juli har vi även mätt uppstickarpartierna Feministiskt Initiativ och Piratpartiet och deras talespersoner för att se hur de stod sig jämfört med riksdagspartierna. Feministiskt Initiativ syntes i juni i 1443 artiklar, vilket är 216 fler än Kristdemokraterna. Piratpariet syntes dock enbart i 128 artiklar. I juli omnämndes Feministiskt Initiativ i 964 artiklar och återigen var de större än Kristdemokraterna, denna gång med 207 fler artiklar. De är dock inte mer omskrivna än något av de andra riksdagspartierna under perioden.

Gudrun Schyman omnämns i fler artiklar än många av de etablerade partiledarna
Gudrun Schyman med sina 724 artiklar i juni syntes under denna månad mer än Åsa Romson (323 artiklar), Jonas Sjöstedt (383 artiklar), Annie Lööf (672 artiklar) och Göran Hägglund (683 artiklar). Liknande resultat hade Gudrun Schyman i juli då hon med omnämningar i 710 artiklar syntes mer än Gustav Fridolin (469 artiklar), Göran Hägglund (529 artiklar), Åsa Romson (595 artiklar) och Jonas Sjöstedt (643 artiklar). Piratpartiets talesperson Anna Troberg hade under juni enbart 55 omnämningar i onlinemedia och 48 under juli månad.

Fredrik Reinfeldt är den partiledare som syns mest i nyhetsmedier online
Fredrik Reinfeldt är den partiledare som det totalt sett rapporteras mest om i onlinemedia. Det har det gjort ända sedan februari i år då vi började mäta partierna och partiledarnas synlighet. I juni var avståndet till Stefan Löfven dock inte stort. Då omnämndes Fredrik Reinfeldt i 2253 artiklar och Stefan Löfven i 2094 artiklar.

I juli bibehöll Fredrik Reinfeldt publicitetsnivån med 2230 artiklar, medan Stefan Löfvens omnämningar sjönk till 1311 artiklar. Både Jimmie Åkesson och Jan Björklund har också varit flitigt omskrivna under sommaren med över 1000 artiklar vardera under både juni och juli. Några som det inte skrivits lika mycket om i sommar är Åsa Romson (323 artiklar i juni), Jonas Sjöstedt (383 artiklar i juni), samt Gustav Fridolin (469 artiklar i juli).

Fakta om mätningen

Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns under perioden februari – juli 2014. Över 1500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.

För mer information, vänligen kontakta:
Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com

Om Cision

Cision är den ledande leverantören av tjänster och verktyg för kommunikation inom IR och PR. Kunderna använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika och Asien och har partners i mer än 125 länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Cision omsatte 0,9 miljarder kronor under 2013.