Handelsbanken medievinnare i finanskrisen

Trots rådande finanskris placerar sig bankerna på de fyra första topplatserna på Cision Swedish Index. Klart bäst klarar sig Handelsbanken.

Handelsbanken hamnar i topp på Cision Swedish Index för kvartal fyra 2008. Cision Swedish Index listar vilka börsföretag som har haft stort medieutrymme med en övervägande positiv eller neutral effekt på varumärket. En trend som fortsätter detta kvartal är att bankernas chefekonomer får stort utrymme och lyckas neutralisera publiciteten. - Det finns ingen annan bransch vars talespersoner ges samma starka expertställning av journalistkåren. Men när vi tar bort den publicitet som är helt kopplad till bankernas experter på privat- och makroekonomi, rasar samtliga banker från tio-i-topplistan. Utom Handelsbanken. De faller visserligen från första till en femteplats men det är tydligt att de deras varumärke stärks i mediebilden även utan experttalespersoner, säger Per Söderpalm, nordisk analyschef för Cision. Hela telekombranschen med TeliaSonera, Tele2 och Ericsson går fortsatt bra. Företagen ligger stadigt på topp tio och har inte påverkats nämnvärt av krisen. Den stora vinnaren i det tredje kvartalet är TeliaSonera som klättrar sex placeringar till en sjätte plats. Fordonstillverkaren Scania tappar bara några placeringar och håller sig kvar på topp tio. AB Volvo däremot rasar från plats nio till sista plats. Avbeställda lastvagnar och ideliga varsel ger AB Volvo en publicitet bestående av 40 procent negativa artiklar. - Som helhet har publiciteten för Sveriges 20 största börsföretag under fjärde kvartalet fortsatt trenden från kvartal tre. Den finansiella rapporteringen fortsätter vara dyster, men negativ publicitet vägs upp av bra publicitet från experter och runt företagens produkter, säger Per Söderpalm. Hela listan över Cision Swedish Index: 1. Handelsbanken 2. Swedbank 3. SEB 4. Nordea 5. Ericsson 6. TeliaSonera 7. AstraZeneca 8. Hennes & Mauritz 9. Tele2 10. Scania 11. SKF 12. Investor 13. Skanska 14. SCA 15. ABB 16. Electrolux 17. Atlas Copco 18. ASSA ABLOY 19. Sandvik 20. AB Volvo Cision Nordic Index Rankings 1. Nordea 2. Nokia 3. Handelsbanken 4. SEB 5. Swedbank 6. Ericsson 7. Danske Bank 8. Statoil 9. TeliaSonera 10. Fortum 11. Hennes & Mauritz 12. Telenor 13. Sampo 14. AstraZeneca 15. Vestas 16. Jyske Bank 17. Tele2 18. Novo Nordisk 19. Stora Enso 20. Neste Oil För ytterligare information om Cision Corporate Index, vänligen kontakta: Per Söderpalm Nordisk analyschef Cision Sverige AB Tel: 08 – 507 412 19 Mobil: 0706-218-852 E-post: per.soderpalm@cision.com Om Cision Corporate Index Cision Corporate Index är en ranking av publicitetens påverkan på varumärket hos de femtio största börsbolagen i Norden. Underlaget är bolagens publicitet i de fem viktigaste källorna per land. De svenska källorna är Dagens Industri, Svenska Dagbladet/Aftonbladet och Veckans Affärer/TV4. Cisions mått, Impact Score och Net Effect, är en möjlig branschstandard för Norden och är en mätmetod som redan används runt om i världen, exempelvis i USA och England, där Cision genomför liknande undersökningar.