Här är de fem mest inflytelserika PR-konsulterna 2020

Idag presenterar Cision de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2020, året då priset firar 10 år. Utmärkelsen går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier och syftar till att lyfta konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver branschen framåt.

Cision PR Influencer Award har varit ett stående inslag på Spinngalan sedan 2011. Då Spinngalan i år är inställd p.g.a. rådande pandemi kommer vinnaren att koras digitalt i Cisions kanaler den 26 november.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt på hösten då Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och mediesynlighet. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

"Årets fem finalister utgör en bra bredd och en mix mellan tidigare finalister och nya aspiranter. För första gången ser vi ett syskonpar bland de toppnominerade och det ska bli spännande att se vem av våra finalister som lyckats skapa störst digitalt engagemang ett unikt år som detta”, säger Anne Smitt, produkt- och marknadschef, Cision.

Topp fem nominerade till Cision PR Influencer Award 2020 (utan inbördes ordning) är:

För att kunna nomineras till Cision PR Influencer Award krävs att man antingen är knuten till en byrå som arbetar med PR eller är PR-konsult i egen regi. Personen måste även ha varit omnämnd i nyhetsmedier på nätet minst en gång under mätperioden för att kunna kvala in på listan.

Här finns listan med dem som varit nominerade i topp 20.

Fjolårets vinnare av Cision PR Influencer Award var Daniel Redgert. Tidigare utmärkelser har gått till Viktor Frisk, Simon Strand, Jerry Silfwer, Deeped Niclas Strandh, Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge.

Mediekontakt:
Anne Smitt
Product and Marketing Manager Nordics
anne.smitt@cision.com

Cision Ltd. (NYSE: CISN) är en ledande global leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,000 anställda med kontor i 15 länder i Amerika, EMEA och APAC. Lär dig kommunicera som aldrig förr med Cision Communications Cloud®.