Journalister skeptiska till kommunikatörer - men vill ha deras nyheter

Relationen mellan journalister och kommunikatörer har enligt svenska journalister blivit mindre värdefull. Samtidigt uppskattar sju av tio journalister när kommunikatörer informerar om nya, kommande händelser och nio av tio vill få informationen paketerad i ett pressmeddelande. Det visar undersökningen State of the Media 2023, som Cision gjort bland svenska och internationella journalister.

Cisions undersökning State of the Media 2023 är en årlig enkät, där journalister i 17 länder svarar på frågor om deras arbetsvardag och kontakten med kommunikatörer.  Totalt svarade 3 132  journalister på enkäten, och bland dem fanns 117 svenska journalister. Syftet med undersökningen är att öka förståelsen bland kommunikatörer för journalistikens förutsättningar, så att PR-arbetet kan förbättras.

På frågan hur relationen till kommunikatörer har förändrats under det senaste året svarar de svenska journalisterna att det har försämrats något. 15 procent uppger att relationen har blivit mindre värdefull, medan 9 procent anser att relationen har blivit mer värdefull. Resterande 76 procent tycker inte att relationen har förändrats.

Samtidigt svarar 73 procent att kommunikatörer skapar värde när de informerar om nya och kommande händelser. Och hela 92 procent uppger att de helst vill ha pressmeddelanden från organisationer och kommunikatörer. Det är mer uppskattat än exempelvis tillgång till intervjupersoner eller expertkällor (76%) och originalrapporter om trender och marknadsdata (75%). Även den internationella journalistkåren anger att pressmeddelandet är det mest användbara innehållet från företag.

- Den sammantagna bilden i State of the Media 2023 är att journalister är lite skeptiska till kommunikatörer, men att de verkligen vill ha nyheter från företag och organisationer, säger Ulrika Borghov, nordisk marknadschef på Cision. Så slutsatsen är att kommunikatörer ska förse journalister med nyheter, men att man ska göra det på sättet som journalister vill ha det på. Och i rapporten berättar journalisterna detaljerat hur de vill att kommunikatörer ska agera.

Fler resultat från undersökningen State of the Media 2023:

• Trovärdighet och förtroende prioriteras högst av svenska journalister
    Svenska journalister anser att den största utmaningen för journalistiken är att upprätthålla förtroendet som en trovärdig nyhetskälla och att motarbeta anklagelser om falska nyheter. De upplever även ett minskat förtroende från allmänheten. Som en konsekvens är deras högsta prioritet, både som enskild journalist och hela organisationen, att det man publicerar är korrekt.

• Journalister ska bli mer aktiva på Instagram - men twittra mindre
    Så gott som alla journalister (95%) använder sociala medier i arbetet, främst för att hämta information. De hittar information där, publicerar och sprider artiklar samt interagerar med sin målgrupp. Facebook är störst, men aktiviteten ska öka mest på Instagram. Och på Twitter planerar journalisterna att minska sin aktivitet kommande året.

• Journalister får många nyhetspitchar – men få är relevanta
    30 procent av journalisterna får fler än 50 pitchar från kommunikatörer varje vecka. Men få av dem är relevanta – 81 procent av respondenterna upplever att en fjärdedel eller färre är relevanta för dem.

• Kommunikatörerna värsta misstag - enligt journalisterna
    På frågan “Vad skulle få dig att blocka en kommunikatör eller placera den på en ’ring inte’-lista?, svarade journalisterna: 1. Spammar mig med irrelevanta pitchar (76%), 2. Ger information som visar sig vara felaktig eller saknar källhänvisning (71%) och 3. Pitchar som låter som reklambroschyrer (57%).

• 97 procent föredrar pitchar via e-post – ingen vill ha telefonkontakt
    För svenska journalister gäller nästan uteslutande e-post som kommunikationsväg för nyhetspitchar. 97 procent svarar att det föredrar att ta emot nyhetspitchar just via mail. Och 0 procent vill att man kontaktar via telefon.

• Svenska journalister använder allt mer multimedia
    20 procent av journalisterna uppger att de använde mer multimedia i sina artiklar jämfört med tidigare år, medan enbart 3 procent hade minskat användningen. Bilder är den vanligaste formen av multimedia bland svenska journalister (88%) och videoklipp kommer på andra plats (45%). Totalt anger 31 procent av journalisterna att de kan bli mer benägna att skriva om en nyhet när det finns rätt sorts multimedia tillgängligt.

För mer information, kontakta:
Ulrika Borghov, nordisk marknadschef, Cision Nordics, 079-585 77 50, ulrika.borghov@cision.com

Cision Ltd. är en globalt ledande leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,800 anställda med kontor i 24 länder i Amerika, EMEA och APAC.