Kampen mellan partierna fortsätter

Cision fortsätter att studera partiledare och partiers synlighet i onlinemedia och kan nu presentera statistik för februari, mars och april 2014.

Statistik för april månad
Under april ser vi att Fredrik Reinfeld fortsätter att toppa statistiken över partiledarnas synlighet online (1921 artiklar). Däremot har det i april skrivits mindre om partiledarna, hela 1885 artiklar färre än i mars totalt sett. Jimmie Åkesson (1310 artiklar) har fått mer synlighet under april, med omnämningar i 280 fler artiklar än i mars. Han går nu om Stefan Löven och var i april den partiledare det skrevs mest om efter Fredrik Reinfeldt.

Det har skrivits mer om partierna i april jämfört med i mars. Ökningen är 339 artiklar fler totalt sett och Socialdemokraterna är det parti som ökar mest med omnämningar i hela 642 fler artiklar än i mars månad. Vänsterpartiet ökar också med omnämningar i 480 fler artiklar än i mars månad. Miljöpartiet är också ett parti som klättrar och var i april det parti som det skrevs mest om efter Socialdemokraterna och Moderaterna. Efter det stora glappet till Socialdemokraterna som omnämnts i 5874 artiklar i april är det relativt jämnt mellan Moderaterna (2841 artiklar), Miljöpartierna (2792 artiklar), Sverigedemokraterna (2695 artiklar) och Vänsterpartiet (2421 artiklar) i antalet omnämningar i media.

Sammanlagd statistik för februari, mars och april 2014

Mätningen har nu pågått sedan den 1 februari 2014 och vi kan därför presentera statistik för de senaste tre månaderna. Fredrik Reinfeldt har under perioden varit den mest omskrivna partiledaren med omnämningar i 6343 artiklar, följt av Jan Björklund med omnämningar i 3678 artiklar och Stefan Löfven som nämns i 3540 artiklar. Minst antal omnämningar bland partiledarna har Åsa Romson med 813 artiklar och Gustav Fridolin med 879 artiklar under perioden.

För partierna skiljer sig statistiken. Där är det Socialdemokraterna som det skrivs mest om och de omnämns i hela 15700 artiklar och har därmed ett långt försprång från Moderaterna som har omnämnts i 8606 artiklar under perioden. Tätt efter Moderaterna hittar vi Sverigedemokraterna som har synts i 7878 artiklar under perioden. Minst antal omnämningar har Kristdemokraterna med sina 3243 artiklar under mätperioden.

Fakta om mätningen

Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns i februari, mars och april månad. Över 1500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Sandberg, Marketing Manager Cision
E-post: annica.sandberg@cision.com

Om Cision

Cision är den ledande leverantören av tjänster och verktyg för kommunikation inom IR och PR. Kunderna använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika och Asien och har partners i mer än 125 länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Cision omsatte 0,9 miljarder kronor under 2013.