Karin Bäcklund mottar utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2024"

PR-konsulten och kommunikationsstrategen Karin Bäcklund har idag utsetts till vinnare av "Cision PR Influencer Award 2024". Priset, som nu delas ut för 13:e gången, syftar till att lyfta PR-konsulter som inte bara har en betydande digital närvaro utan också lever som de lär inom PR-hantverket.

Vinnarmotiveringen lyder:

"Detta pris handlar om att lyfta PR-konsulter som statuerar exempel med sin egen digitala närvaro. Årets vinnare målar sitt PR-verk med hela paletten där den röda tråden alltid är utbildning. Oavsett om du vill lära dig hantverket från grunden i skolan, göra smart PR eller helt enkelt vill ha koll på vad som har hänt på internet har årets vinnare berikat branschen i takt med att den över tid bytt skepnad. Hon är nominerad till detta pris för 10:e gången och den här gången blir det not just cake. Stort grattis till Karin Bäcklund!"

Karin Bäcklund har med nära 20 års erfarenhet gjort ett stort avtryck i branschen. Hon har varit kursledare på Berghs School of Communications, publicerat flera böcker om PR-arbete, drivit egen podcast och frekvent figurerat som skribent på Resumé. Hon har varit nominerad till utmärkelsen Cision PR Influencer Award 10 år i följd och driver idag PR-byrån NotJustCake i egen regi.

”Det är en bedrift i sig att hålla sig på listan över nominerade i 10 års tid sett till hur branschen har förändrats sedan 2014. Det är även signifikativt för hur Karin har lyckats hålla sig relevant över tid. I år nådde det hela vägen fram till en vinst, mycket tack vare hennes nyfikenhet att tidigt testa nya plattformar och grepp men även hennes förmåga att omvandla synlighet till engagemang.”, säger Oskar Larsson, marknadschef Cision Sverige.

Här är hela listan över placeringar i Cision PR Influencer Award 2024:

1. Karin Bäcklund
  2. Daniel Redgert
  3. Sharareh Hoss
  4. Casper T. Schaber
  5. Laura Ingemarsson (delad plats med Per Schlingmann)
  1. Per Schlingmann (delad plats med Laura Ingemarsson)
  1. John Mellkvist
  2. Linn Svansbo
  3. Eva Nordmark
  4. Göran Hägglund
  5. Tanja Tabrizian
  6. Gunnar Hökmark
  7. Elcim Yilmaz
  8. Elin Agorelius
  9. Love Bonnier
  10. Anna Hegestrand
  11. Andreas Utterström
  12. Maria Wetterstrand
  13. Sandra Norberg
  14. Varg Gyllander

Oskar Larsson
Head of Marketing, Cision Norden
oskar.larsson@cision.com

Cision Ltd. är en globalt ledande leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,800 anställda med kontor i 24 länder i Amerika, EMEA och APAC.

Citat

Det är en bedrift i sig att hålla sig på listan över nominerade i 10 års tid sett till hur branschen har förändrats sedan 2014 och signifikativt för hur Karin har lyckats hålla sig relevant över tid. I år nådde det hela vägen fram till en vinst, mycket tack vare hennes nyfikenhet att tidigt testa nya plattformar och grepp men även hennes förmåga att omvandla synlighet till engagemang.
Oskar Larsson, Head of Marketing Cision Norden