Kommentarer till utveckling under det andra kvartalet

Cision hade under april 2008 en planenlig resultatutveckling men en väsentligt svagare utveckling under maj. Rörelseresultatet före omstruktureringskostnader för april blev 15 MSEK och för maj 8 MSEK. Försämringen i maj beror huvudsakligen på en svag utveckling inom pressbevakning i främst Storbritannien och Norden, där omställning till digital produktion och erbjudande pågår. Arbetet med att slutföra denna omställning fortsätter och införande av nya kostnadsbesparingar kommer att initieras som en konsekvens av utvecklingen under maj.

Utvecklingen i maj innebär att Cisions rörelseresultat före omstruktureringskostnader och kostnader relaterade till den pågående budprocessen för det andra kvartalet 2008 förväntas bli omkring 30 MSEK. Den svagare utvecklingen under det andra kvartalet medför även att bolagets rörelseresultat före omstruktureringskostnader för helåret 2008 förväntas bli väsentligt sämre än föregående år och tidigare lämnad information i samband med den pågående budprocessen.

I Cisions nordamerikanska verksamhet är efterfrågan på CisionPoint, koncernens nya tjänsteplattform, fortsatt god och förberedelserna för lansering av CisionPoint i bolagets övriga marknader från andra halvåret 2008 går enligt plan.