Kommuniké från årsstämma i Cision AB (publ) den 14 april 2010

Cision AB (publ) ("Bolaget") avhöll under onsdagen den 14 april 2010 sin årsstämma för räkenskapsåret 2009 varvid följande huvudsakliga beslut fattades. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till det pressmeddelande som offentliggjordes den 11 mars 2010 och den fullständiga kallelsen till årsstämman. Kallelsen till årsstämman samt de fullständiga förslagen till beslut enligt nedan finns tillgängliga på Bolagets hemsida, http://corporate.cision.com/sv/Bolagsstyrning/Arsstamma/. Fastställande av balans- och resultaträkning Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2009. Dispositioner beträffande Bolagets resultat Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen för 2009 skulle överföras i ny räkning. Styrelsen Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009. Till styrelseledamöter omvaldes Anders Böös, Hans Gieskes, Pia Gideon, Thomas Heilmann, Peter Leifland, Gunilla von Platen, Hans-Erik Andersson och Alf Blomqvist. Anders Böös omvaldes till styrelsens ordförande. Vid efterföljande konstituerande styrelsesammanträde utsågs Peter Leifland och Alf Blomqvist till ledamöter i ersättningskommittén och Hans-Erik Andersson och Anders Böös till ledamöter i revisionskommittén. Vid sammanträdet omvaldes även Hans Gieskes till verkställande direktör i Bolaget. Styrelsearvode Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode skall utgå med oförändrat 1 800 000 kronor att fördelas i enlighet med följande: 600 000 kronor per år till ordföranden och 200 000 kronor per år till vardera ledamot som inte är anställd i Bolaget. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att ersättning till ledamöter i revisionskommittén skall utgå med oförändrat 300 000 kronor per år, varav 200 000 kronor till ordföranden i revisionskommittén samt att ersättning till ledamöter i ersättningskommittén skall utgå med oförändrat 150 000 kronor per år, varav 100 000 kronor till ordföranden i ersättningskommittén. Årsstämman beslutade också, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorn under mandatperioden skall utgå löpande enligt av Bolaget godkänd räkning. Nomineringsprocess för valberedningen Årsstämman beslutade, i enlighet med Bolagets större aktieägares förslag, att den nomineringsprocess avseende Bolagets valberedning som redan idag tillämpas också skall utgöra grund för kommande nomineringsarbete. Bolagsordning Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens § 9, villkorat av att en ändring av sättet för kallelse till bolagsstämma i aktiebolagslagen (SFS 2005:551) har trätt i kraft. Principer för ersättning och andra anställningsvillkor Årsstämman beslutade att anta principer för ersättning och andra anställningsvillkor för den verkställande direktören och andra ledande befattningshavare i Bolaget. Principerna skall säkerställa att koncernen kan erbjuda ett belöningssystem som är konkurrenskraftigt, affärsdrivet, prestationsorienterat och som uppfyller en hög standard vad gäller etik och moral. Med särskilt angivet undantag för den verkställande direktören är föreslagna principer i huvudsak överensstämmande med tidigare år och baseras på redan ingångna avtal mellan Bolaget och respektive befattningshavare. Principerna skall omfatta den verkställande direktören, ledande befattningshavare som rapporterar till denna samt ett antal andra seniora befattningshavare inom koncernen. Kompensationen till ledande befattningshavare skall bestå av fast lön, rörlig ersättning, pension, övriga förmåner samt långsiktigt incitamentsprogram. Den fasta lönen skall vara marknadsmässig och omprövas varje år. Rörlig ersättning utbetalas i form av en årlig prestationsbaserad bonus. Målbonus för ledande befattningshavare i Bolaget varierar beroende på befattning. Målbonus för verkställande direktören är 60 procent av fast årslön och maximal bonus är 100 procent av fast årslön när prestationerna överträffar målen. För ledande befattningshavare i Bolaget är målbonus 40-50 procent av fast årslön med maximalt 80-100 procent av fast årslön. Bonus baseras på måluppfyllelse av EBIT-relaterade mål. Pensioner och andra förmåner skall vara marknadsmässiga.