Kommuniké från årsstämma i Cision AB (publ) den 31 mars 2011

Idag, torsdag den 31 mars 2011 avhöll Cision AB (publ) ("Bolaget") sin årsstämma för räkenskapsåret 2010, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till det pressmeddelande som offentliggjordes den 22 februari 2011 och den fullständiga kallelsen till årsstämman. Kallelse till årsstämman samt fullständiga förslag till beslut enligt nedan finns tillgängliga på Bolagets hemsida, via http://corporate.cision.com/sv/Bolagsstyrning/Arsstamma/Arsstamma-2011/.

Fastställande av balans- och resultaträkning
Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2010.

Dispositioner beträffande Bolagets resultat
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen för 2010 skulle överföras i ny räkning.

Styrelsen
Årsstämman beslutade att bevilja envar av styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2010.

Årsstämman beslutade att styrelsen skall bestå av sex ledamöter utan suppleanter.

Till styrelseledamöter omvaldes Anders Böös, Hans-Erik Andersson, Alf Blomqvist, Hans Gieskes, Thomas Heilmann och Gunilla von Platen. Anders Böös omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelseledamöterna Pia Gideon och Peter Leifland hade undanbett sig omval.

Styrelse- och revisorsarvode samt ersättning för utskottsarbete
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode skall utgå med 1 400 000 kronor, att fördelas i enlighet med följande: 600 000 kronor per år till ordföranden och 200 000 kronor per år till vardera ledamot som inte är anställd i Bolaget. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att ersättning till ledamöter i revisionsutskottet skall utgå med oförändrat 300 000 kronor per år, varav 200 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet, samt att ersättning till ledamöter i ersättningsutskottet skall utgå med oförändrat 150 000 kronor per år, varav 100 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet.

Årsstämman beslutade också, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorn under mandatperioden skall utgå löpande enligt av Bolaget godkänd räkning.

Revisor
Revisionsbolaget Ernst & Young AB omvaldes som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2012. Huvudansvarig revisor är Michael Forss.

Riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till den verkställande direktören och andra ledande befattningshavare i Bolaget
Årsstämman godkände de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för bestämmande av lön och annan ersättning, däribland ett kortsiktigt incitamentsprogram ("STI 2011"), till den verkställande direktören och andra ledande befattningshavare i Bolaget.

Aktierelaterat långsiktigt incitamentsprogram
Årsstämman beslutade att anta styrelsens förslag till aktierelaterat långsiktigt incitamentsprogram ("LTI 2011"). Syftet med LTI 2011 är att motivera ledande befattningshavare och nyckelpersoner till att verka för att nå Bolagets långsiktiga mål samt skapa aktieägarvärde. LTI 2011 löper över en period om tre år för en krets om högst 19 ledande befattningshavare och nyckelpersoner ("Deltagarna") inom Bolagets koncern, vilka utses av styrelsen. LTI 2011 innebär i huvudsak att ett belopp motsvarande högst 50 procent av intjänad bonus under STI 2011 utbetalas, i tillägg till den bonus som utbetalas kontant under STI 2011,
i form av aktier i Bolaget ("Bonusaktier"). Bonus under LTI 2011 fastställs i början av 2012, under förutsättning att Deltagare fortfarande är anställd av Bolaget (eller av bolag inom Bolagets koncern), och utbetalas efter årsstämman 2014, dock tidigast tre år från dagen för Deltagarens ingående av avtal avseende LTI 2011 och under förutsättning att Deltagaren inte lämnat sin anställning vid bolag inom Bolagets koncern (annat än då Deltagaren blivit uppsagd av arbetsgivaren av andra skäl än sådana som hänför sig till Deltagaren personligen eller har lämnat sin befattning p.g.a. pension vid sedvanlig pensionsålder, då Deltagaren skall ha fortsatt rätt att erhålla Bonusaktier under förutsättning att styrelsen inte från fall till fall beslutat annorledes, eller där Deltagaren lämnat sin befattning p.g.a. långvarig sjukdom eller dödsfall, då Deltagaren skall ha fortsatt rätt att erhålla Bonusaktier).

Deltagare i LTI 2011 är endast berättigad till utbetalning av helt antal aktier. Före utbetalningen kommer Deltagare inte tillerkännas några rättigheter (t.ex. rösträtt eller rätt till utdelning) knutna till Bonusaktierna.

Kostnaden för LTI 2011 har uppskattats till 6,7 miljoner kronor vid oförändrad handelskurs för Bolagets aktie och 7,3 miljoner kronor vid en fördubblad handelskurs för Bolagets aktie, allt per dagen för överlåtelse av Bonusaktierna jämfört med aktuell handelskurs för Bolagets aktie per dagen för kallelse till årsstämman. Dessa kostnadsuppskattningar är baserade på att återköp av aktier sker i syfte att säkra leverans av Bonusaktier samt säkra utbetalning av framtida sociala avgifter sammanhängande med LTI 2011.

Den fullständiga beskrivningen av beslutade riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till den verkställande direktören och andra ledande befattningshavare samt villkoren för LTI 2011 finns tillgängliga på http://corporate.cision.com/sv/Bolagsstyrning/Arsstamma/Arsstamma-2011/.

Förvärv och överlåtelse av egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktier för att möjliggöra leverans av Bonusaktier enligt LTI 2011 samt för att likvidmässigt säkra utbetalning av framtida sociala avgifter sammanhängande med LTI 2011. Beslutet innebär i huvudsak följande:

•  Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen, dock längst t.o.m. årsstämman 2012.
  •  Högst 149 095 aktier, motsvarande högst en procent av antalet utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten för bestämmandet av Snittkursen ("Gränsantalet"), får förvärvas för att möjliggöra utdelning av Bonusaktier till Deltagarna.
  • Ett ytterligare antal aktier, motsvarande högst 10,5 procent av Gränsantalet, får förvärvas för att likvidmässigt säkra utbetalning av framtida sociala avgifter sammanhängande med LTI 2011.
  • Förvärv skall göras på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
  • Aktier som förvärvats för att likvidmässigt säkra utbetalning av framtida sociala avgifter skall förbli i Bolagets ägo till dess att beslut om avyttring fattas vid bolagsstämma.

För att kunna leverera Bonusaktier i enlighet med LTI 2011 beslutade årsstämman om överlåtelse av egna aktier enligt följande.

• Högst 149 095 aktier får överlåtas senast den 30 juni 2014.
  • Rätt att förvärva aktier skall tillkomma Deltagarna, med rätt för varje Deltagare att förvärva högst det antal aktier som följer av villkoren för LTI 2011.
  • Överlåtelse av aktier till Deltagarna skall genomföras så snart som praktiskt möjligt efter den tidpunkt då Deltagarna erhållit rätten att tilldelas Bonusaktier enligt LTI 2011.
  • Överlåtelse av aktierna skall ske utan vederlag.
  • Antalet aktier som överlåts enligt LTI 2011 kan komma att bli föremål för omräkning till följd av fondemission, split, företrädesemission och liknande åtgärder.
  • Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt vid överlåtelse av egna aktier är att ge Bolaget möjlighet att överlåta Bonusaktier till Deltagarna.

Sammanläggning av aktier
Årsstämman beslutade om att antalet aktier i Bolaget skall minskas genom att aktierna läggs samman 1:10, vilket innebär att tio aktier läggs samman till en aktie och att nuvarande antalet aktier i Bolaget kommer att minska från 149 095 836 till 14 909 583, vilket innebär ett kvotvärde om cirka 15 kronor per aktie efter sammanläggningen.

För de aktieägare som på avstämningsdagen för sammanläggningen inte innehar ett antal aktier som motsvarar ett helt antal nya aktier (efter genomförd sammanläggning), kommer överskjutande aktier att övergå i Bolagets ägo på avstämningsdagen för sammanläggningen. Överskjutande aktier kommer därefter att på Bolagets bekostnad försäljas av ett av Bolaget utsett värdepappersinstitut, varvid berättigade aktieägare kommer att erhålla sin andel av försäljningslikviden.

Styrelsen bemyndigades av årsstämman att bestämma avstämningsdag för sammanläggningen, vilken dock inte får infalla före den tidpunkt då beslutet om sammanläggningen registrerats och inte heller senare än den 31 maj 2011.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade att, i enlighet med styrelsens förslag, ändra § 4 (Aktiekapital och aktier) i Bolagets bolagsordning så att den andra meningen skall ha följande lydelse:

"Antalet aktier skall vara lägst fjorton miljoner (14 000 000) och högst femtiosex miljoner (56 000 000)."

Valberedning
Årsstämman beslutade att valberedningen skall ha minst fyra ledamöter som representerar de fyra största aktieägarna i bolaget. I övrigt skall de regler för valberedningen som tillämpats under föregående år tillämpas även för valberedningen inför årsstämman 2012.

Konstituerande styrelsemöte
Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte utsågs Alf Blomqvist och Gunilla von Platen till ledamöter i ersättningskommittén och Hans-Erik Andersson och Anders Böös till ledamöter i revisionskommittén. Vid styrelsemötet omvaldes även Hans Gieskes till verkställande direktör i Bolaget.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hans Gieskes, VD och koncernchef, telefon +46 (0)8 507 410 11
E-post: hans.gieskes@cision.com
Erik Forsberg, ekonomidirektör, telefon +46 (0)8 507 410 91

E-post: erik.forsberg@cision.com

Cision AB (publ)

Organisationsnummer 556027-9514

Informationen är sådan som Cision AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS 1991:980). Informationen lämnades för offentliggörande den 31 mars 2011 klockan 20:00.

Cision skapar förutsättningar för företag och organisationer att fatta bättre beslut och nå bättre resultat genom plattformen CisionPoint, som erbjuder tjänster för kommunikations- och PR-ansvariga. Med lokal expertis och global räckvidd levererar Cision relevant medieinformation, målgruppsanpassade distributionstjänster, mediebevakning och kvalificerade analyser. Cision finns i Europa, Nordamerika och Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte 1,1 miljarder 2010.

Detta pressmeddelande finns även på http://corporate.cision.com/sv