Kris och oppositionsröra i fokus i Cisions Politikbarometer

Internt käbbel i oppositionen och en regering med utrymme att ägna sig åt sakpolitik. Det är bilden i Cisions Politikbarometer för hösten 2008. Den visar även att partier som inte har en minister med ansvar för frågor som berör den ekonomiska krisen tappar publicitet. Moderaterna är därmed en dominerande aktör medan folkpartiet hamnar i medieskugga.

Oppositionens försök att bygga en rödgrön allians gav negativ effekt i medieanalysföretaget Cisions Politikbarometer över de största politikrelaterade nyheterna.

- På grund av de segdragna alliansdiskussionerna har socialdemokraterna inte kunnat ägna sig åt en effektiv opposition. Istället har det politiska spelet i extremt hög grad genomsyrat oppositionens mediebild, medan det spelat en klart underordnad roll i regeringspartiernas publicitet, säger Erik Lundbom, analyschef på Cision Sverige AB.

Närmare 40 procent av all politisk publicitet under hösten berör den ekonomiska krisen. Cisions Politikbarometer visar vilken publicitetsmässig fördel det är att som moderaterna inneha både arbetsmarknads- och finansministerposten. Anders Borg har en stark profil och ligger trea på politikertoppen. Bara Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin har synts mer under kvartalet. Även kristdemokraten Mats Odell (finansmarknadsminister) har klättrat högt på listan.

- Har man ingen minister som berör krisen riskerar man att inte komma fram i medierna. Detta är fallet med folkpartiet som har tappat mest publicitet av alla, Jan Björklund halkar ner från en fjärde plats till tionde på politikertoppen, konstaterar Erik Lundbom, Cision. När det blåser hårda ekonomiska vindar bör därför folkpartiet fundera kring vilka profilfrågor man väljer att lyfta fram.

Krisen i bilindustrin medför att centerpartiets Maud Olofsson får föra regeringens talan, dock hamnar hon ofta i försvarsställning. Om inte stödpaketet hjälper och om fler branscher råkar i liknande problem kan det vara en nackdel att som Maud Olofsson vara ansvarig minister.

För ytterligare information om rapporten, vänligen kontakta

Erik Lundbom
Analyschef