• Cision/

Ny rapport: Så använder svenska journalister sociala medier och AI i sitt arbete

Cision presenterar den sextonde upplagan av State of the Media – insikter från svenska och internationella journalister

Cision lanserar idag den sextonde upplagan av sin årliga rapport, State of the Media. Undersökningen, som genomförs bland svenska och internationella journalister, syftar till att ge kommunikatörer en djupare förståelse för journalisternas vardag och deras behov, med målet att förbättra och effektivisera PR-arbetet.

Årets rapport kartlägger vad journalister vill ha – och inte vill ha – från kommunikatörer. En tydlig slutsats är att redaktioner gärna tar emot relevanta nyheter via e-post i form av pressmeddelanden, men de uppskattar inte att få irrelevant eller dåligt innehåll. Dessutom vill de helst ha hjälp av kommunikatörer med att kopplas ihop med experter/talespersoner. Trots att detta är ett grundläggande önskemål, visar undersökningen att många kommunikatörer fortfarande har svårt att leva upp till det.

Rapporten undersöker hur journalister använder sociala medier i sitt arbete. Resultatet visar att sociala medier har blivit en naturlig del av journalisters vardag, där de både hämtar information, sprider sitt innehåll och kommunicerar med sin målgrupp.

Ett annat intressant område som rapporten belyser är journalisternas inställning till artificiell intelligens (AI). Fyra av tio journalister använder generativ AI i sitt yrke, vilket är i linje med hur svenskar i allmänhet använder AI. Det verkar dock som att journalister fortfarande experimenterar med dessa verktyg, eftersom endast en av tjugo journalister använder AI ofta. Dessutom ser endast en av tio journalister AI som ett hot mot journalistiken.

"Jag hade förväntat mig att fler journalister skulle använda AI regelbundet, och att fler skulle se det som en utmaning för journalistiken," säger Magnus Thell, VD på Cision Sverige. "Med den snabba utvecklingen av AI-verktyg kanske fler kommer att se det som en större utmaning framöver. Vi får följa upp och ställa samma fråga nästa år igen."

State of the Media 2024 ger värdefulla insikter för alla som arbetar med PR och kommunikation och visar hur viktigt det är att förstå journalisternas verklighet för att lyckas med sin mediestrategi.

Ladda ned rapporten här.

Oskar Larsson
Head of Marketing, Cision Norden
oskar.larsson@cision.com

Cision Ltd. är en globalt ledande leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation samt IR. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,800 anställda med kontor i 24 länder i Amerika, EMEA och APAC.

Citat

Jag hade förväntat mig att fler journalister skulle använda AI regelbundet, och att fler skulle se det som en utmaning för journalistiken. Med den snabba utvecklingen av AI-verktyg kanske fler kommer att se det som en större utmaning framöver. Vi får följa upp och ställa samma fråga nästa år igen.
Magnus Thell, VD Cision Sverige