Observer AB (publ) Bokslutskommuniké januari-december 2005

Förändringsarbetet i Norden intensifieras. Ökad efterfrågan på tjänster med förädlad och integrerad information i samtliga marknader

• Koncernens rörelseintäkter ökade med 10 procent till 1 776,3 Mkr (1 613,6). Valutakurseffekter vid omräkning till svenska kronor påverkade intäkterna med 34 Mkr jämfört med föregående år. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 2 procent (0). I fjärde kvartalet nåddes en organisk tillväxt om 2 procent. • Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 175,1 Mkr (193,9). Valutakurseffekter har påverkat resultatet med 5 Mkr jämfört med föregående år. Kostnader av engångskaraktär uppgår sammantaget till cirka 15 Mkr i fjärde kvartalet. Rörelsemarginalen uppgick till 9,9 procent (12,0). För det senaste kvartalet uppgick marginalen till 9,0 procent (10,6). Rensat för engångskostnaderna i fjärde kvartalet uppgick rörelsemarginalen till 10,7 procent för helåret 2005 och 12 procent för kvartalet. • Resultatet per aktie uppgick till 1,12 kr (1,64). Resultatet efter finansnetto uppgick till 117,2 Mkr (148,8) och resultat efter skatt uppgick till 79,5 Mkr (115,1). • Det operativa kassaflödet förbättrades under fjärde kvartalet och uppgick till 73,2 Mkr (44,1). För helåret 2005 uppgick kassaflödet till 162,5 (209,8). • Observer förvärvade i november Radio- och TV-bevakningsföretag Multivision i USA. Förvärvet beräknas medföra såväl en väsentlig resultatförbättring som förbättrad rörelsemarginal i koncernens amerikanska dotterbolag. Köpeskillingen betalades kontant. För att behålla hög finansiell beredskap för fortsatt expansion genomfördes en nyemission om fyra miljoner aktier. • Mot bakgrund av ett intensifierat omstruktureringsarbete i Norden och för att bibehålla god beredskap för tillväxt föreslår styrelsen att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2005. • Niklas Flyborg tillträder som ny VD och koncernchef i Observer fredagen den 10 februari 2006.