Observer AB (publ) Delårsrapport januari-juni 2005

Successivt förbättrad försäljning i Europa gav två procents tillväxt under andra kvartalet

• Koncernens rörelseintäkter ökade till 856,0 Mkr (811,4) för perioden januari – juni. Valutakurseffekter vid omräkning till svenska kronor påverkade intäkterna negativt med 12,0 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 1 procent (-1). Under andra kvartalet nåddes en organisk tillväxt om 2 procent • Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 86,2 Mkr (99,5). Valutakurseffekter har påverkat resultatet negativt med 3,4 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen uppgick till 10,1 procent (12,3). • Resultatet per aktie uppgick till 0,70 kr (0,84). Resultatet efter finansnetto uppgick till 59,3 Mkr (77,0) och resultat efter skatt uppgick till 49,1 Mkr (58,7). • Det operativa kassaflödet uppgick till 76,4 Mkr (115,5). Kommentar av Observers verkställande direktör Robert Lundberg: ”Vi når allt större framgångar med våra integrerade tjänster och den positiva tillväxten i andra kvartalet är glädjande. Självfallet är vi inte nöjda med resultatutvecklingen och vi fortsätter att pressa kostnaderna. Väsentliga marginalförbättringar uppnår vi dock främst genom att få god utväxling på vår intensiva tjänsteutveckling och därmed fortsätta att öka intäkterna”. Storbritannien och Tyskland visade åter positiv tillväxt i andra kvartalet. I Norden är vi nära att uppnå tillväxt. Verksamheten i USA visar en fortsatt god utveckling och vi når våra mål, trots att vi tillfälligt haft högre kostnader i andra kvartalet. I Norden pressades marginalen av den svaga volymutvecklingen i kombination med hård konkurrens och en hög utvecklingstakt” Nästa rapporttillfälle: 2005-11-01 Delårsrapport januari-september 2005 För ytterligare information, kontakta: Jan-Erik Jansson, tf ekonomidirektör, telefon: 070-511 91 53, 08-507 410 14 e-post: jan-erik.jansson@observergroup.com Per Blixt, informationschef, telefon: 070-549 28 08, 08-507 410 12 e-post: per.blixt@observergroup.com Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef, telefon: 08-507 410 10, e-post: robert.lundberg@observergroup.com För vidare kommentar kring rapporten arrangeras en telefonkonferens med Observer ABs ledning den 5/8 kl 15 (CEST). För att deltaga i konferensen, vänligen ring: Från Sverige: +46 8 505 201 14 (Observera att du måste slå ”08” även om du ringer från Stockholm) Från Storbritannien: +44 (0) 207 162 0179 Från USA: +1 334 323 6203 Uppge kod ”Observer” Observer AB SE-114 88 Stockholm Corp. Identity No: SE556027951401 Telephone: +46 8 507 410 00 www.observergroup.com