Observer AB (publ) Delårsrapport januari-juni 2006

Stark tillväxt i tjänster med förädlad internationell information. Förändringsarbetet löper planenligt.

Rörelseresultatet uppgick till -373 Mkr (86) och resultatet före skatt till -406 Mkr (59). Resultatet efter skatt uppgick till -436 Mkr (37) och resultatet per aktie uppgick till -5,87 kr (0,53). Exklusive nedskrivningar av goodwill och omstruktureringskostnader, ökade rörelseresultatet med 33 procent till 115 Mkr (86). Rörelsemarginalen, exklusive goodwillnedskrivningar och omstruktureringskostnader, uppgick till 12 procent (10). Koncernens rörelseintäkter ökade med 14 procent till 974 Mkr (856). Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 4 procent (1). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 95 Mkr (49). Kassaflödet efter investeringar uppgick till 51 Mkr (5). Omstruktureringen av verksamheten i Norden, Storbritannien och vid koncernens huvudkontor löper planenligt. Kostnaderna för förändringsarbetet har under andra kvartalet uppgått till 18 Mkr.