Observer delar ut 0,45 kr per aktie

Vid ordinarie bolagsstämma i Observer AB torsdagen den 28 april fastställdes utdelningen till 0,45 kr (0,45) per aktie. Avstämningsdag är den 3 maj och utdelningen beräknas ske den 9 maj 2005. Styrelse Till styrelseledamöter i Observer AB utsåg bolagsstämman Örjan Håkanson, Maria Lilja, Ulf Ivarsson, Pia Gideon, Per-Eric Fylking och Robert Lundberg, samtliga omval samt nyval av Peter Leifland. Ledamoten Håkan Bryngelson hade undanbett sig omval. Vid det efterföljande konstituerande styrelsesammanträdet utsågs Örjan Håkanson till styrelse-ordförande. Bolagsstämman 2003 utsåg revisionsbolaget Ernst & Young AB med Lars Träff som huvudansvarig revisor, till revisor för tiden intill ordinarie bolagsstämma 2007. Emissionsbemyndigande Bolagsstämman bemyndigade styrelsen att längst intill bolagets ordinarie bolagsstämma 2006 fatta beslut om nyemission av högst 4.000.000 aktier i bolaget. Sådan emission skall kunna innebära avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att de nya aktierna skall användas till förvärv av verksamheter eller bolag. Personaloptioner Bolagsstämman beslutade att införa ett prestationsrelaterat personaloptionsprogram omfattande ca 35 ledande befattningshavare i koncernen. Personaloptionerna berättigar till förvärv av aktier i bolaget under perioden 15 maj 2007 – 1 mars 2010 förutsatt viss ökning av vinst per aktie för verksamhetsåret 2005 jämfört med verksamhetsåret 2004. För att säkra bolagets åtaganden enligt personaloptionsprogrammet emitteras skuldebrev förenade med optionsrätter till nyteckning av aktier. Fullt utnyttjande av föreslagna optioner medför en utspädning om ca 0,9 procent av aktiekapital och röster. Observer AB (publ) För ytterligare information, kontakta: Per Blixt, informationschef, telefon: 070 - 549 28 08, 08 – 507 410 12 e-post: per.blixt@observergroup.com