Observer förvärvar medieanalysföretaget Delahaye

Observer förvärvar verksamheten i amerikanska Delahaye, en global aktör inom medieanalys och kommunikationsutvärdering. Delahaye är ett av världens starkaste varumärken inom medieanalys med verksamhet i USA och Storbritannien och verksamheten passar väl in i Observers tjänsteområde Analys. - Genom förvärvet förstärker vi oss ytterligare inom medieanalys och kommunikationsutvärdering. Tillsammans med Observer är Delahaye det enda företaget i branschen med starka erbjudande i såväl Nordamerika som Europa, säger Observers koncernchef Robert Lundberg. Delahayes kundbas domineras av företag på den amerikanska Fortune 1000-listan och omsätter cirka nio miljoner dollar per år. - Vi ser goda möjligheter att öka försäljningen av existerande Observertjänster till Delahayes kundbas samtidigt som våra kunder i såväl USA och Storbritannien som övriga världen får tillgång till ett antal högförädlade analystjänster och applikationer, säger Robert Lundberg. Förvärvet ger en viss positiv påverkan på såväl Observers vinst per aktie som kassaflöde redan från förvärvstidpunkten. Delahaye konsolideras i Observer från årsskiftet. Säljare är börsnoterade amerikanska Medialink. Observer AB (publ) För ytterligare information, kontakta: Jan-Erik Jansson, Ansvarig förvärv Observer, +46 8 507 410 14, mobil: +46 705 11 91 53