Observer förvärvar News Online-gruppen

Observer förvärvar News Online-gruppen - Förvärvet tillför Observers division Communications välkända informationsföretag som Svenska Media, Informationsprojekt i Bara och Infomedia i Norge. Observer förvärvar News Online-gruppen och integrerar de förvärvade bolagen med BITs nordiska verksamhet. News Online-bolagen är marknadsledande i Sverige och Norge vad gäller fakta om medier i Norden. Informationen används av ca 4 000 informationsavdelningar och PR- byrårer i deras kommunikation med journalister och redaktioner. Informationen är tillgänglig via böcker, CD och online databaser. Kända varumärken i branschen är Svenska Massmedia, Norska Mediahåndboken, Leading Nordic, Svenska Media- programmet och Norska Media-programmet. Gruppen har även distribution av kunders pressmeddelanden till medier via post, fax, e-post och Internet. News Online har en kompetent ledning och betydande egna resurser inom IT och blir en viktig del av den fortsatta utvecklingen av BITs nordiska organisation. - Förvärvet är ett viktigt steg i Observers vidare utveckling av divisionen Communications. Det finns betydande synergier mellan BIT och bolagen i News Online. Genom förvärvet kan vi ytterligare utveckla de kundlösningar för kommunikation med medier och aktiemarknaden vi eftersträvar, säger Observers koncernchef Robert Lundberg. Observer förvärvar News Online-gruppen av Draxägda Dicom och News Onlines ledning. Gruppen omsatte cirka 22 miljoner kronor 2000 och har omkring 30 anställda i Sverige och Norge. Förvärvet bedöms komma att ha en positiv påverkan på Observers resultat per aktie, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, innevarande år. Observers division Communications erbjuder kommunikationslösningar för kunder främst inom IR och PR. Divisionen bygger databaser med fakta om strategiskt viktiga målgrupper inom medier och finansvärld. Kunderna erbjuds också verktyg och kanaler för distribution och publicering av affärsinformation samt utvärdering av kommunikations aktiviteterna.Verksamheten bedrivs i Storbritannien, Sverige, Finland, Danmark, Norge och Tyskland. Fakta om Observer AB Observer AB är noterat på O-listan vid Stockholmsbörsen. Observer omsätter på rullande tolvmånadersbasis drygt 1.100 miljoner kronor och sysselsätter cirka 1.800 personer i Storbritannien, Sverige, Tyskland , Finland, Norge, Danmark, Portugal, Irland, Estland, Lettland och Litauen. För ytterligare information kontakta: Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef, tfn 08-507 410 10, e-post robert.lundberg@observergroup.com Jan-Erik Jansson, ekonomidirektör, tfn 08-507 410 14, e-post jan-erik.jansson@observergroup.com Per Blixt, informationschef, tfn 08-507 410 12/070-549 28 08, e-post per.blixt@observergroup.com Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.observergroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01060/bit0001.pdf