Observer genomför tidigare aviserad riktad nyemission av 4 miljoner aktier

Styrelsen i Observer AB (publ) har den 3 november 2005 beslutat att öka bolagets aktiekapital genom en riktad nyemission av 4 miljoner aktier. Emissionen aviserades den 1 november. Aktierna tecknas av Carnegie Investment Bank AB för vidareförsäljning till ett begränsat antal institutionella investerare i Sverige och i utlandet. Beslutet fattades med stöd av det bemyndigande som styrelsen erhöll vid bolagsstämman den 28 april 2005. Nyemissionen medför att aktiekapitalet ökas med 6 miljoner kronor till 111.291.977 kronor och att antalet aktier ökar med 4 miljoner till 74.194.651 aktier. Emissionskursen uppgick till 27 kronor och motsvarar cirka 97,5 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Observeraktien den 3 november 2005. De nya aktierna motsvarar cirka 5,4 procent av kapital och röster i Observer efter emissionen. Totalt tillförs bolaget, före avdrag för kostnader, 108 miljoner kronor genom emissionen. Skäl för den riktade emissionen och avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att finansiera del av förvärvet av Radio- och TV-bevakningsföretaget Multivision samt att behålla hög finansiell beredskap för fortsatt expansion. Förvärvet av Multivision annonserades den 1 november 2005. Observer AB (publ)