Observer gör sitt andra förvärv i Kanada på kort tid

Observer gör sitt andra förvärv i Kanada på kort tid Observer förvärvar kanadensiska Mediascan/CaisseChartier. Bolaget är ledande inom mediebevakningstjänster i den franskspråkiga delen av landet och kompletterar det större förvärv Observer genomförde i Kanada tidigare i veckan. Mediascan/CaisseChartier är ett väletablerat företag med ett komplett utbud av mediebevakningstjänster inom press, radio och TV. Till skillnad från det tidigare förvärvade Bowdens har det sin bas i den franskspråkiga provinsen Quebec med huvudkontor i Montreal. Med det nya förvärvet kompletterar Observer det större Kanadaförvärv som genomfördes tidigare i veckan. - Det här är ett naturligt steg för oss, tillsammans med det tidigare förvärvet ger Mediascan/CaisseChartier oss en marknadsledande position i Kanadas båda språkområden, säger Observers koncernchef Robert Lundberg. Geografisk expansion är en viktig del av Observers tillväxtstrategi och ger företaget möjlighet att utnyttja de skalfördelar som byggts upp i Europa med verksamhet i 11 länder. Målet är att introducera samma breda tjänsteutbud i Nordamerika som man gjort i Europa de senaste åren. Närvaron i Kanada ökar också handlingsalternativen för en fortsatt expansion in i USA. - Vår etablering i Kanada är strategisk. Det är vårt första steg över Atlanten och vår position ger oss möjligheter att expandera ytterligare i Nordamerika. Det kan ske såväl genom att vi expanderar vår egen verksamhet som att vi genomför flera förvärv, menar Robert Lundberg. Mediascan/CaisseChartier omsätter cirka 40 miljoner kronor och beräknas att, tillsammans med det tidigare förvärvade Bowdens, bidra positivt till Observers resultat före goodwillavskrivningar redan första året. Tillsammans omsätter Observers kanadensiska bolag cirka 165 miljoner kronor. Fakta om Observer AB Observer AB, noterat på O-listan (Attract 40) vid Stockholmsbörsen, har sin verksamhet inom omvärldsbevakning, analys och kommunikationsutvärdering, målgruppsidentifiering för och förmedling av information för PR- och IR-ändamål. Observer AB omsätter på rullande tolvmånadersbasis drygt 1200 miljoner kronor och sysselsätter cirka 2000 personer i Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland , Finland, Norge, Danmark, Portugal, Irland, Estland, Lettland och Litauen. För ytterligare information kontakta: Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef, tfn 08-507 410 10, e-post robert.lundberg@observergroup.com Per Blixt, informationschef, tfn 08-507 410 12/070-549 28 08, e-post per.blixt@observergroup.com Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.observergroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00180/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00180/bit0002.pdf