Observer kompletterar i Norge

Observer kompletterar i Norge Observer (tidigare Sifo Group) kompletterar sin norska verksamhet inom medie- och omvärldsbevakning genom att förvärva Imedia AS av Schibsted och Telenor. Imedia omsätter cirka 25 miljoner norska kronor och har 55 anställda. Verksamheten kommer att integreras i Observer Norge. - Tillsammans med Imedias duktiga medarbetare kan vi skapa en långsiktig bas för vidareutveckling av kostnadseffektiva elektroniska söksystem och tjänster för medie- och omvärldsbevakning, säger Rune Viermyr, verkställande direktör Observer Norge AS. För ev ytterligare information, kontakta: Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef Observer AB, tfn 08-625 15 43, e-post robert.lundberg@sifogroup.se Hans Strand, vice verkställande direktör Observer AB, tfn 08-702 53 06, e-post hans.strand@observer.se Per Blixt, informationschef Observer AB, tfn 08-625 15 51/070-549 28 08, e-post per.blixt@sifogroup.se Knut Falchenberg, direktör Schibsted ASA, tfn +47 23 10 66 81, e-post knut.falchenberg@schibsted.no Svein Ivar Brauti, direktör Telenor AS, tfn +47 22 77 81 89, e-post svein-ivar.brauti@telenor.com Fakta om Observer (Sifo Group) Koncernen har under våren avyttrat divisionen Sifo Research & Consulting samt namnet Sifo och moderbolaget har ändrat namn till Observer AB. Observer är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista och är verksamt inom medie- och omvärldsbevakning. Koncernen bygger också målgruppsdatabaser och distribuerar finansiell och annan information. Observer finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Baltikum, Tyskland och Storbritannien. Koncernen äger 50 procent av konsultföretaget SMG Consulting, som arbetar inom tre områden: omvärldsanalys, strategi- och affärsutveckling samt implementering. Observer rörelseintäkter proforma uppgår till cirka 1.000 miljoner svenska kronor. Företaget har 1.400 anställda. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00270/bit0002.pdf