Observer överklagar beslut om höjd taxering

Skatteverket har beslutat att eftertaxera Observer AB och höja den beskattningsbara inkomsten för år 2000 med cirka 440 Mkr, vilket skulle medföra en skattekostnad på 173 Mkr. Beslutet avser beskattning av bolagets försäljning av Sifo Research & Consulting. Bolaget anser att Skatteverkets beslut saknar grund och avser att överklaga beslutet till länsrätten. Observers uppfattning är att beslutet inte kommer att leda till någon ökad skattekostnad varför någon reservering med anledning av Skatteverkets beslut tills vidare inte kommer att ske. För ytterligare information: Jan-Erik Jansson, ansvarig legala frågor, telefon: 08-507 410 14, 070-511 91 53, e-mail: jan-erik.jansson@observergroup.com Anders Lundmark, ekonomidirektör, telefon: 08-507 417 23, 070-333 29 77, e-mail: anders.lundmark@observergroup.com Per Blixt, informationschef, telefon: 08-507 410 12, 070-549 28 08, e-mail: per.blixt@observergroup.com