• Cision/

Observer presenterar näringslivsbarometern för kvartal 2 2001: Kronan i centrum i näringslivspress Under de senaste månaderna har penningpolitik och valutakurser fått ökat utrymme i näringslivspressens toppnyheter. En ökande inflation, kronans värde och det svenska ränteläget är i större fokus under andra kvartalet 2001 än tidigare, visar Observers näringslivsbarometer. På näringslivssidorna förekommer under det senaste kvartalet alltmer nyheter om penningpolitik och valutakurser. I branschpubliciteten är telekom samt bank/försäkring fortsatt de klart största branscherna. Efter det att hysterin kring galna ko-sjukan och mul- och klövsjukan har lagt sig har nyheter om lantbruk och livsmedel i affärspress minskat dramatiskt. - Det är intressant att notera att näringslivspress i ökad utsträckning lyft upp penning- och valutafrågor bland toppnyheter, säger Gunilla Witt Ström, analytiker på Observer Sverige. Fokuseringen på den svenska kronan kan vara ett förspel inför ett avgörande i frågan om ett svenskt deltagande i euro-projektet. Bland företagen fortsätter Ericsson dominera publiciteten. Kurt Hellström har tagit förstaplatsen bland företrädarna i toppnyheterna i näringslivspress. Framfab har återtagit sin position som ett av dem mest omskrivna företagen efter en svacka under första kvartalet i år. Göran Persson finns, trots att han förekommit mycket flitigt i media under det gångna kvartalet, inte med i näringslivspressen bland de 18 mest förekommande företrädarna, däremot hamnar Bosse Ringholm på tredje plats i samma mätning. Uppstickare i mediebilden under det andra kvartalet i år är Maria Curman, Christina Jutterström och Gert Eklund i samband med att han säljer Bingolotto. För ytterligare information kontakta: Gunilla Witt Ström, analytiker, 0485-801 46, 070-983 95 69 eller Peter Brännström, vd Observer Sverige, 08-507 410 00, 070-375 49 50 Kai Sundström, marknadschef Observer Sverige, 08-507 410 00, 070-870 63 00 www.observer.se/press Näringslivsbarometern är en undersökning som medieanalysföretaget Observer gör varje kvartal och som baserar sig på mediernas toppnyheter inom området näringsliv/ekonomi. Avsikten är att följa nyhetsmediernas dagordning och se hur media fördelar intresset för enskilda ämnen och aktörer över tid. Undersökningen har gjorts sedan november 1998 och utgör bl.a. nödvändigt bakgrundsunderlag för de analyser som Observer gör för enskilda uppdragsgivare. Observer är det ledande medieanalys och omvärldsbevakningsföretaget i världen. Observer erbjuder en rad avancerade analys- och omvärldsbevakningstjänster, t ex snabb elektronisk nyhetsservice, medieanalyser, nyhetslarm och skräddarsydd omvärldsbevakning. Observer har bolag i Storbritannien, Irland, Sverige, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Estland, Lettland och Litauen. Observer omsätter 1.100 Mkr och har 1.800 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/16/20010712BIT00420/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/16/20010712BIT00420/bit0002.pdf