Observer presenterar nyhetsbarometern för kvartal 1 2002

Observer presenterar nyhetsbarometern för kvartal 1 2002: Kriminalitet får konkurrens av företagsnyheter och politik Kriminalitet fortsätter att vara det ämne som ger flest toppnyheter i de stora medierna. Men nyheter kring företag och politik knappar in på avståndet. Det visar Observers nyhetsbarometer för första kvartalet 2002. Kvällspressen räddar förstaplatsen för ämnet kriminalitet. Kvinnorna får uttala sig ovanligt mycket om politik och vård/omsorg i medierna, medan männen får prata företag. Mordet på Fadime är en händelse som gör att kriminalitet ändå blir det största ämnesområdet. Andra nyheter som påverkar detta är flyktingbarn i prostitution, razzia mot kriminella i Falun samt kriminella mc-gäng. ABB-chefernas pensioner är naturligtvis en stor anledning till intresset för företagsnyheter. Det är valår och därför kommer politik i form av opinionsmätningar, politiska affärer och interna partistridigheter upp på agendan, säger Erik Lundbom, analytiker på Observer Sverige AB. Det finns en tydlig könsskillnad i de största mediernas toppnyheter. Kvinnor kommer till tals som en dominerande aktör i 14 procent av publiciteten och männen i 46 procent. Kvinnor får ofta uttala sig som offer i samband med kriminalitet, medan männen uttalar sig i egenskap av poliser och förövare. Kvinnor får också mer utrymme i mjuka frågor om vård/omsorg och invandrare. Starka och mediala kvinnliga politiker som Mona Sahlin, Gudrun Schyman och Anna Lindh gör också att politik är ett vanligt ämne när kvinnor uttalar sig, fortsätter Erik Lundbom. Egentligen är det en medietyp som räddar topplatsen för kriminalitet. Det är frågans dominans bland toppnyheterna i kvällspress som medför detta. Av totalt 323 toppnyheter i kvällspress handlar 88 om kriminalitet. Nästföljande ämne som är politik ger 38 artiklar. Kvällspressen uppvisar också ett ovanligt stort intresse för olyckor. Den politiska bevakningen väger tungt i storstadspressen, där politik är den största frågan. Samma medier kanske också kan bidra till att göra skolan till en valfråga; utbildning är ett stort ämne här och ingen annanstans. Företagsnyheter verkar göra sig bra i ljud och bild och är följaktligen det största ämnet i radio och tv. Ett annat ämne som verkar passa ovanligt bra för dramaturgin i etermedierna är rättsliga frågor. Det rör sig till exempel om rättegångarna mot Fadimes far respektive Calle Jonsson (åtalad i Grekland). För ytterligare information kontakta: Analytiker och projektledare Erik Lundbom, telefon 08-507 412 11eller 0733-147726, e-post: erik.lundbom@observer.se Researcher Karin Wallton, telefon 08-507 412 13 eller 0733-168457, e- post: karin.wallton@observer.se Analyschef Mia Liblik, telefon 08-507 412 08 eller 0709-83 10 00, e- post: mia.liblik@observer.se. Mariann Klint, VD Observer Sverige, mariann.klint@observer.se www.observer.se Nyhetsbarometern är en undersökning som medieanalysföretaget Observer sammanställer varje kvartal och som baserar sig på mediernas toppnyheter bland inrikesmaterialet (undantaget sport och nöje/kultur). Avsikten är att följa nyhetsmediernas dagordning och se hur redaktionerna fördelar intresset för enskilda ämnen och aktörer över tid. Undersökningen har gjorts sedan 1998 och utgör bland annat nödvändigt bakgrundsunderlag för de analyser som Observer gör för enskilda uppdragsgivare. Nyhetsbarometern för första kvartalet 2002 består av totalt 1 705 toppnyheter i följande medier: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet, Aftonbladet, Aktuellt, Dagens Eko, Nyheterna TV4, Rapport. Vi studerar dessa artiklar/inslag ur ett antal aspekter, som vilka frågor de handlar om eller vilka politiker som förekommer. Diagram [REMOVED GRAPHICS] Siffror inom parentes anger placering för helåret 2001. Bakom ämnet politik ryms uppmärksamhet för opinionsmätningar, valdebatter och politiska affärer. Värden bakom diagrammet: Ämne Antal artiklar/inslag Kriminalitet 238 Företagsnyheter 222 Politik 200 Rättsliga frågor 151 Vård / omsorg 96 Medicin / Hälsa 91 Olycka 64 Invandrarfrågor 57 Utbildning 56 Utrikespolitik 53 Myndighet 39 Natur 39 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/29/20020429BIT01350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/29/20020429BIT01350/wkr0002.pdf