Observer rekryterar ny chef för Sverige och Norden

Observer rekryterar ny chef för Sverige och Norden Andreas Falkenmark blir ny chef för Observerkoncernens verksamhet i Sverige och regionen Norden & Baltikum. Jobbet som regionchef och verkställande direktör för den svenska verksamheten innebär ett ansvar för att integrera hela Observers och Waymakers kunderbjudande i Norden och de baltiska länderna. Andreas Falkenmark är 48 år och har 20 års erfarenhet av arbete med profilering av starka varumärken, marknadsföring, försäljning samt företagsledning. Han har både svensk och nordisk erfarenhet och kommer närmast från jobbet som verkställande direktör för Coop Sverige och vice vd för Coop Norden. Tidigare har Andreas arbetat bland annat med nordiska frågor inom ICA och som verkställande direktör för Duka AB och NK Förvaltning AB. I den nordiska regionen, som också omfattar Estland, Lettland och Litauen, driver Observerkoncernen verksamhet under varumärkena Observer och Waymaker. Försäljningen i Norden & Baltikum uppgick till 566 miljoner kronor för helåret 2003. I Sverige arbetar cirka 350 personer inom Observer och Waymaker medan antalet anställda i Norden och de tre baltiska länderna tillsammans är ungefär 700. Totalt har Observerkoncernen har cirka 2 400 anställda och omsatte drygt 1,5 miljarder kronor 2003. Bolaget bedriver verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Irland, Estland, Lettland och Litauen. Andreas Falkenmark börjar sitt nya arbete den 15 mars 2004 och som en följd av rekryteringen återgår den tillförordnade chefen för Sverige och Norden, Hans Strand till Observer AB. För ytterligare information, kontakta: Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef, Observer AB, telefon: 08 -507 410 10, e-post: robert.lundberg@observergroup.com Per Blixt, informationschef, Observer AB, telefon: 070 - 549 28 08, e-post: per.blixt@observergroup.com Observer AB är noterat på O-listan, Attract 40 vid Stockholmsbörsen och har cirka 25 000 aktieägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/17/20040217BIT20030/wkr0006.pdf Pressmeddelande pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/17/20040217BIT20030/wkr0008.doc Pressmeddelande word