Politiker tog direktörernas plats i näringslivspressen 2008

Svenska politiker hade en mer framträdande roll i svenska näringslivsnyheter 2008 än någonsin tidigare. Bland de tio mest frekventa talespersonerna i Cisions Näringslivsbarometer återfinns Maud Olofsson, Anders Borg, Mats Odell samt riksbankschefen Stefan Ingves. Finansåret 2008 skriver därmed mediehistoria.

Det är mycket ovanligt att regeringen är den näst största aktören i toppnyheterna, visar Cisions Näringslivsbarometern för de senaste tio åren. Politikernärvaron var stark redan under första halvåret då regeringen tog egna initiativ för att positionera sig. Sett till helåret beror dock närvaron till störst del på de ingripanden och stödåtgärder regeringen tvingades till i samband med finanskrisen.

- Politikernärvaron i toppnyheterna fortsätter under 2009. Men vi får också se fler positiva nyheter från basindustrin och mindre företag, spår Gunilla Witt Ström, ansvarig för Cisions Näringslivsbarometer och analytiker på Cision Sverige.

Under 2009 ser Cision följande trender i näringslivsmedierna:

1. Företagsledarna blir mindre synliga. Efter finanskrisen kommer andra vågens publicitet med uppsägningar och varsel. De företag som toppar nyheterna, får sannolikt dela utrymmet med politiker, fackliga företrädare, ägare och anställda. Deras röster är mer intressanta än vd:s.
2. Behovet av positiva nyheter ökar. Liksom i tidigare lågkonjunkturer får vi se fler nyheter om mindre företag och från basindustrin – aktörer som normalt inte syns i toppnyheterna.
3. Medieskugga faller över dem vars verksamhet inte krisar. Bank- och bilindustrin har därmed trängt undan de företag som normalt toppar Näringslivsbarometern: Ericsson och TeliaSonera tappade sju respektive elva placeringar jämfört med Näringslivsbarometern 2007.

I korthet gavs flest förstanyheter i näringslivsmedierna 2008 till Volvo PV, Regeringen, Swedbank, Volvo AB och Stockholmsbörsen. Även Riksbanken finns med på topp tio, både i eget namn och på listan över mest frekventa företrädare där riksbankschefen Stefan Ingves delar andraplatsen med Leif Johansson, Volvo, efter ohotade Carl-Henrik Svanberg, Ericsson.

- Det är inte odelat positivt att ha flest förstasidesnyheter. De båda Volvo-bolagen och Swedbank får en kraftigt negativ mediebild på grund av krisen i bilindustrin och förtroenderaset i samband med finanskrisen. Samma sak gäller Riksbanken som fick utstå mycket kritik redan innan finanskrisen, konstaterar Gunilla Witt Ström.

Företag 2008

Mobil: 0709 – 839 569
E-post: gunilla.strom@cision.com

Om Cisions Näringslivsbarometer
Medieanalysföretaget Cision bevakar toppnyheterna inom området näringsliv och ekonomi i sju tongivande svenska medier. Resultatet presenteras kvartalsvis som Cisions Näringslivsbarometer med listor över mest frekventa företag, företagsledare, branscher och ämnen i toppnyheterna. Avsikten är att följa nyhetsmediernas dagordning och hur de fördelar intresset för enskilda ämnen och aktörer över tid. Cisions Näringslivsbarometer finns sedan november 1998. Varje år studeras cirka 2400 toppnyheter i följande medier: Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Dagens Industri, Veckans Affärer och Affärsvärlden.