• Cision/

Pressmeddelande: Alliansens dominans i mediebilden en bra grogrund inför valet 2010

Blockens genomslag och hur de vinklas i medierna kan i stort förklara de senaste valens resultat. Det visar en sammanställning av de Politikbarometrar som Cision genomförts sedan valet 2002.

- Vi såg redan 2006 att sambandet mellan mediebild och valresultat är intressantare än vi någonsin hade kunnat ana, säger Jonathan Wennö, Cision Sveriges Analys- och redaktionschef. Vi kan nu konstatera att trots att Alliansen ligger efter i opinionen så har man en stabilare bas i medierna att bygga opinion kring än oppositionen.

Det är under mellanvalsår som sakfrågor har en chans att nå igenom mediebruset. Ju närmare valåret 2010 vi kommer desto mer kommer mediernas lykta att riktas mot politiskt spel, opinionsundersökningar, regeringsfrågor och liknande. Dessa frågor kommer att tränga undan sakfrågorna från mediernas toppnyheter.

- Därför är det ansträngt för oppositionen att de nu inte lyckas nå ut lika mycket som Alliansen gjorde under samma period under föregående mandatperiod, enligt Jonathan Wennö.

Å andra sidan finns en rad faktorer i Alliansens mediebild som talar för att medierna kommer att fokusera på möjliga konfliktområden inom Alliansen, vilket är till dess nackdel. Till dessa hör Moderaternas interna dominans i mediebilden och Kristdemokraternas relativt sett svaga bild i medierna. Dessutom kan man fråga sig hur länge Björklunds smekmånad i medierna kommer att fortsätta. Centern, och framför allt Maud Olofsson, har efter en stark inledning av mandatperioden börjat tappa i medierna.

Vidare visar Cisions undersökning att mediernas dagordning inte speglar svenskarnas intresse för invandrar- och flyktingfrågor. En jämförelse mellan mediernas dagordning och svenskarnas intresseområden, som SOM-institutet vid Göteborgs universitet gjort, visar att medierna inte omhändertar svenskens intresse för invandrar- och flyktingfrågor.

- Det är öppen spelplan i den här frågan, säger Jonathan Wennö. Frågan är vem som kommer att ta debatten med Sverigedemokraterna?

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonathan Wennö
Analys- och redaktionschef
Cision Sverige AB
Mobil: 070-983 9574
E-post: jonathan.wenno@cision.com

Om Cision:
Cision förbättrar kunders konkurrenskraft genom integrerade tjänster och webbaserade portallösningar för
omvärldsbevakning, reputation & campaign management och hantering av mediekontakter.

Cision AB är noterat på nordiska börsen och har cirka 17 000 aktieägare. Bolaget har cirka 2 600 anställda och
omsatte 1,9 miljarder kronor 2007. Cision bedriver verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland,
Norge, Finland, Danmark, Portugal, Litauen, Kina och Holland och har samarbetspartners i 125 länder.

Om Politikbarometern:
I Politikbarometern granskar Cision Sverige AB i vilken utsträckning som landets ledande politiker och partier kommer till tals och omtalas i toppnyheterna i de största svenska medierna. Cison har genomfört Politikbarometern sedan 2002 och under den tiden har 1000-tals artiklar gåtts igenom.