Skandaltyngda företag i topp i Cisions Näringslivsbarometer 2007

Cision har analyserat vad som har dominerat toppnyheterna från näringslivet under året. 2007 års Näringslivsbarometer visar att skandaltyngda företag ligger i topp och investmentbanken Carnegie har fått mest kängor i pressen. SonyEricsson är årets mest hyllade företag. Mest omskrivna näringslivsprofil är Carl-Henrik Svanberg och några av årets buzzwords är klimat, ”grön” och vardagslyx.

Omvärldsbevaknings- och medieanalysföretaget Cision har analyserat vad som har dominerat toppnyheterna från näringslivet under 2007. Utgångspunkten för analysen är de största svenska nyhetsmedierna; Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Industri, Veckans Affärer och Affärsvärlden. Totalt har cirka 1 800 toppnyheter gåtts igenom mellan den 1 januari och 30 november 2007.

Näringslivsprofiler

Årets mest omskrivna näringslivsprofil är Carl-Henrik Svanberg på Ericsson. Han har synts nästan dubbelt så mycket som tvåan Christer Gardell, Cevian Capital som in sin tur är tätt följd av Leif Johansson på Volvo.

Först på sjunde plats kommer en kvinna, Annika Falkengren på SEB. Av de 50 mest omskrivna näringslivsprofilerna är tio stycken kvinnor. I toppen bland kvinnorna återfinns Annika Falkengren på SEB tätt följt av Gunilla Nyström även hon från SEB, Åse Lindskog på Ericsson, Eva Cederbalk SBAB samt Annika Axelsson på Dem Collective. Fördelningen totalt mellan kvinnor och män är 27 % respektive 73 %.

- Annika Axelsson är en doldis bland näringslivsprofilerna men ligger i topp-50 i årets Näringslivsbarometer, imponerande med tanke på att hon inte alls fanns med på listan förra året, säger Gunilla Witt Ström, analytiker på Cision Sverige AB. Hennes företag Dem Collective, som tillverkar kläder enligt etiska och ekologiska värderingar, är även ett av de företag som omnämnts i mest positiva ordalag i medierna.

Företag

Ericsson har dominerat medierna under året. Efter Ericsson kommer TeliaSonera, Nordea och Carnegie, i nämnd ordning men med en femtedel färre omnämnanden än vad Ericsson har haft.

- Att Nordea har klättrat upp på listan och nu gått om SEB som den mest omnämnda banken beror dels på insiderturerna med Nordeamannen samt uftörsäljningarna av statliga bolag, enligt Gunilla Witt Ström.

De mest positiva artiklarna har skrivits om SonyEricsson, H & M och Scania. Enligt Näringslivsbarometern är de mest negativa artiklarna skrivna om Carnegie, Fly Me och SAS tätt följt av Ericsson.

- Näringslivet och medierna chockades av skandalerna inom Carnegie. Från att ha varit en ansedd investmentbank med relativt liten publicitet har Carnegie blivit ett av de mest negativt omskrivna företagen under året och det fjärde mest omskrivna, säger Gunilla Witt Ström.

Branscher

Bank/försäkring/fond-branschen är den mest omskrivna branschen men också den bransch som det skrivits mest negativt om. På andra plats bland de mest omskrivna branscherna kommer IT- och Telekombranschen och på tredje plats bilindustrin. Generellt sett skrivs det mest positiva artiklar om detaljhandeln och där ligger H & M, Dem Collective och Odd Molly i topp.

Buzzwords

Några av de modeord eller Buzzwords som har dykt upp under året är klimat, ”grön”, vardagslyx, köpfest, byggboom, noteringsfeber och köplust. Men även nix-registret och nätfiske är exempel på ord som har varit flitigt använda.

- Årets buzzwords som vardagslyx, köpfest, byggboom och köplust kan härledas till att vi har haft ett år med högkonjunktur, säger Gunilla Witt Ström. Miljöfrågan har varit på tapeten vilket också har gett upphov till ett antal buzzwords som ”grön” och klimat.

Om Näringslivsbarometern:
Näringslivsbarometern är en undersökning som omvärldsbevaknings- och medieanalysföretaget Cision genomför och som baseras på mediernas toppnyheter inom området näringsliv och ekonomi. Avsikten är att följa nyhetsmediernas dagordning och se hur media fördelar intresset för enskilda ämnen och aktörer under tid. Undersökningen har genomförts sedan november 1998 och utgör bland annat nödvändigt underlag för de analyser som Cision genomför. Undersökningen har genomförts mellan den 1 januari 2007 och 30 november 2007.

Varje kvartal studeras cirka 450 toppnyheter (1 800 toppnyheter per år) i följande medier; Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Industri, Veckans Affärer och Affärsvärlden.

Vill du ha Näringlivsbarometern i fortsättningen? Skicka ett mail till: anna.kjellstrom@cision.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gunilla Witt Ström
Analytiker
Cision Sverige AB
Tel: 08 – 507 412 17
Mobil: 0709 – 839 569
E-post: gunilla.strom@cision.com

Om Cision:
Cision förbättrar kunders konkurrenskraft genom integrerade tjänster och webbaserade portallösningar för omvärldsbevakning, reputation & campaign management och hantering av mediekontakter.

Cision AB är noterat på nordiska börsen och har cirka 20 000 aktieägare. Bolaget har cirka 2 700 anställda och omsatte 1,9 miljarder kronor 2006. Cision bedriver verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Nederländerna, Hong Kong och Litauen. www.cision.com