Strategiuppdatering och nya finansiella mål

Som en central del av sin strategidag i Stockholm, kommer Cision att beskriva hur bolaget planerar att bygga vidare på sin ledande marknadsposition för att växa inom PR-marknaden och utöka företagets produkter och tjänster inom Content Marketing. Kärnan i strategin är den fortsatta omvandlingen av Cision till en abonnemangsbaserad mjukvaruleverantör inom PR. Som en konsekvens av strategin kommer nya finansiella mål att presenteras. Dessa mål innebär en ökning av abonnemangs­intäkterna till att vara >80% av de totala intäkterna och en EBITDA-marginal mellan 16 och 18% 2014-2016 till att vara >18% i slutet av Q4 2016.

Peter Granat, VD på Cision kommenterar: ”Vi står fast vid vårt fokus på PR-marknaden och kommer fortsätta att utveckla vår befintliga kundbas. Samtidigt kommer vi att fokusera på en abonnemangsbaserad intäktsmodell samt utöka vårt erbjudande inom Content Marketing.”

Under strategidagen kommer VD Peter Granat presentera en översikt av Cisions verksamhet och strategi, inklusive bolagets syn på förvandlingen av PR- och mediemarknaden och hur Cisions avser att utnyttja dessa förändringar. Ekonomidirektör Tosh Bruce-Morgan kommer att sammanfatta den finansiella utvecklingen till och med andra kvartalet 2013 och beskriva de investeringar som krävs för att möta konkurrenterna inom försäljning och marknadsföring. Dawn Conway, nyligen utsedd till COO i Cision USA, kommer att ge sin syn på Cisions möjligheter på den amerikanska marknaden. Därefter kommer Cisions Nordenchef Magnus Thell att ge en nordisk överblick och presentera ett praktikfall inom Content Marketing samt utveckla vilka möjligheter Cision har inom detta område.

Sammanfattning av strategin

Cisions strategi för perioden 2014-2016 är att fortsätta utveckla sitt kunderbjudande och leverera värde för kunder, medarbetare och aktieägare genom att:

• Bibehålla fokus och utnyttja sin position på PR-marknaden
  • Växa i segmentet mellanstora företag
  • Förändra intäktsmodellen genom att öka andelen intäkter från abonnemang genom fortsatta investeringar i produktutveckling
  • Utöka Cisions tjänster inom sociala medier och Content Marketing som en följd av de förändrade behoven på PR-marknaden
  • Öka investeringarna inom försäljning och marknadsföring för att stödja genomförandet av den nya strategin

Nya finansiella mål för 2014-2016

• Öka abonnemangsintäkterna till att vara >80% av de totala intäkterna i slutet av Q4 2016
  • EBITDA-marginal mellan 16 och18 % 2014-2016 till att vara >18% i slutet av Q4 2016

Utdelningspolicy förblir oförändrad: Cisions utdelningspolicy på längre sikt är att dela ut upp till 50 procent av koncernens resultat efter skatt.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Granat, VD och koncernchef
E-post: investorrelations@cision.com

Tosh Bruce-Morgan, ekonomidirektör

E-post: investorrelations@cision.com

Cision AB (publ)
Org.nr: 556027-9514

Informationen är sådan som Cision AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS 1991:980). Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2013 klockan 08:30.

Citat

Peter Granat, VD på Cision