Svenska journalister är beroende av sociala medier

Enligt en undersökning gjord av Cision och Canterbury Christ Church University använder 97,2 procent av svenska journalister någon form av sociala medier i sin yrkesroll. De har även den mest positiva synen på sociala mediers inverkan på journalistiken jämfört med 11 andra länder.

En undersökning genomförd av Cision och Canterbury Christ Church University (UK) visar hur journalister i 11 olika länder (Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Kanada, USA, Australien, Frankrike, Nederländerna, Italien och Spanien) ser på användandet av sociala medier i sin yrkesroll. Undersökningen visar att 97,2 % av svenska journalister använder någon form av sociala medier i sitt arbete och att nära en tredjedel anser att de hade haft svårt att arbeta utan att använda sig av sociala medier.

Undersökningen visar också att det är stora skillnader på användandet av sociala medier mellan journalister beroende om de arbetar på onlinemedier, tidningsredaktioner, TV/radio eller månadsmagasin. Online-journalister är de mest aktiva på sociala medier, där 42,7% uppger att de använder sig av ett konto dagligen. Medan siffran endast är 17,7 % för de som arbetar på tidningsredaktioner.

Jämfört med de andra länderna har de svenska journalisterna minst negativ syn på barriärer till att använda sociala medier och även den mest positiva inställningen till sociala mediers inverkan på yrkesrollen. I en total ranking där parametrar för åtta av ländernas svar vägs samman, visar det sig att Canada är det land som hamnar i topp. Tyskland och Finland hamnar i botten.

”Det är intressant att svenska journalister har en stark tro på att sociala medier är viktiga i deras yrkesroll. Men det avspeglar sig inte lika starkt i deras eget sätt att arbeta. Det är kanske så att de har en önskan om hur de skulle vilja använda sociala medier men inte har möjlighet att omsätta det i praktiken” säger Alexander Mason, Sälj & Marknadsdirektör Cision Skandinavien.

”Det finns ingenting som tyder på att journalister vill bli pitchade i sociala medier, däremot mycket som tyder på att de vill göra research samt bygga relationer. Detta är någonting som är viktigt för kommunikatörer att tänka på” säger Alexander Mason.

Key findings:

• Hälften av journalisterna underhåller en arbetsrelaterad blogg.
  • Den vanligaste anledningen till att använda sociala medier är för informationssökning.
  • Fyra av tio journalister anser att sociala medier ökar deras produktivitetsnivå.
  • Nära en fjärdedel av journalisterna uppger att de undviker sociala medier på grund av oro över säkerhet och privathet.

I undersökningen ställdes ett hundratal frågor som användes för att identifiera fem personlighetstyper baserat på hur journalisterna använder sig av sociala medier. Vi har gjort ett eget test, med glimten i ögat, där du kan se vilken karaktärstyp du är. Gör testet och dela med dig av resultatet i sociala medier!

Om undersökningen

Cision Europa och Canterbury Christ Church University har genomfört en webbundersökning om användningsområden och uppfattningar, attityder och beteenden i sociala medier bland journalister. Respondenterna hämtades från Cisions mediedatabas som innehåller mer än 1,5 miljoner ”influensers” globalt. Årets studie fick över 3600 svar från journalister i 11 olika länder: Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Kanada, USA, Australien, Frankrike, Nederländerna, Italien och Spanien. Denna rapport tar en närmare titt på Sverige och bygger på de 504 svar från journalister och yrkesverksamma inom media som samlats under juni - juli 2012. Under hela undersökningen används termen "journalisten" och det inkluderar även andra yrkesverksamma inom medierna, t.ex. forskare, redaktörer, etc. Den statistiska analysen, baserat på en 95 % konfidensintervall, undersökte skillnader och likheter mellan subpopulationer av de svarande.

Undersökningen syftar till att förbättra medieindustrins förståelse av sociala mediers upptag och effekten av sociala mediers teknik och processer för journalisters arbete. Cision genomför årligen denna undersökning för att fortsätta informera om bästa praxis inom PR och kommunikation samt för att fördjupa förståelsen mellan journalister och kommunikatörer. Forskningen undersökte mönster i journalisters användning av sociala medier, för vilka arbetsuppgifter de använder sociala medier och hur de ser på hur sociala medier påverkar journalistiska metoder och professionella värderingar.

Här kan du läsa hela undersökningen

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Sales & Marketing Director
E-post: alexander.mason@cision.com

Cision tillhandahåller mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher. Kunderna använder våra tjänster för att hantera alla moment i sin kommunikation – från att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Journalister, bloggare och andra opinionsbildare använder Cisions verktyg för att utforska uppslag till reportage, följa trender och bevaka sin mediebild. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien och har partners i mer än 125 länder. Cision AB är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte cirka 1,0 miljarder 2011. Mer information finns på www.cision.com.

Snabbfakta

Citat