Svenska journalister stora på Twitter

Research, publicering av nyheter och att knyta kontakter, så använder svenska journalister mikrobloggtjänster som exempelvis Twitter. Det visar en undersökning som genomförts av kommunikationsföretaget Cision.

– Trots att mikrobloggar är en ganska ny företeelse så visar vår undersökning att många svenska journalister tagit till sig det nya sättet att kommunicera, säger Magnus Thell, VD för Cision i Skandinavien. – Vi tror att uppmärksamheten kring Twitter i samband med stora nyhetshändelser, såsom exempelvis terrorattackerna i Bombay, har gjort att många journalister fått upp ögonen för mikrobloggar, säger Magnus Thell. Nu senast ser vi hur mikrobloggar används i samband med protesterna efter presidentvalet i Iran. Några slutsatser ur undersökningen: • Totalt använder 46 procent av de journalister som svarat på undersökningen mikrobloggar. • 20 procent av de journalister som svarat på undersökningen har både skrivit och läst en mikroblogg. IT- och nöjesjournalister skriver mer än andra. • 26 procent har enbart läst och inte skrivit i mikrobloggar. Politik- och utrikesjournalister läser mer än andra. • Research är det vanligaste yrkesmässiga användningsområdet för mikrobloggar anger 35 procent av journalisterna som använt en mikroblogg. Andra användningsområden är att publicera nyheter (23 %) och att profilera sig i sin yrkesroll och sprida sitt namn (22 %). • Twitter är det verktyg som är vanligast när journalister mikrobloggar, med 96 procent av de mikrobloggande journalisterna som användare. Svenska Bloggy är en uppstickare med 18 procent. • 18 procent av journalisterna anser att mikroblogar är viktiga i det journalistiska researcharbetet. • 43 procent anser att mikrobloggar handlar om privatliv och skvaller och inte är intressanta. • 50 procent tror att fler journalister kommer att använda mikrobloggar i framtiden. • Nöjesjournalister är de som i störst utsträckning anser att mikrobloggar är viktiga, både i det journalistiska researcharbetet (31 %) och som en viktig nyhetskanal (38 %), att jämföra med exempelvis utrikesjournalister, där 22 procent anser att mikrobloggar är viktiga i det journalistiska researcharbetet och 20 procent ser det som en viktig nyhetskanal. Ladda ned en sammanställning av undersökningen och hela råmaterialet på www.cisionnewsroom.se Cision har även lanserat en tjänst för att upptäcka och hitta journalister från Sverige, USA och Storbritannien på Twitter. Tjänsten finns tillgänglig på www.journalisttweets.com . Fakta mikrobloggar Mikrobloggar gör det möjligt att skicka korta statusuppdateringar på maximalt 140 tecken och följa andra personers uppdateringar. Twitter, www.twitter.com, är internationellt den överlägset största tjänsten för mikrobloggar med 14 miljoner användare i världen. I Sverige finns även Bloggy, www.bloggy.se. Ofta är det möjligt att koppla ihop sitt mikrobloggflöde med andra sociala medier, såsom bloggar, bilder från exempelvis Flickr och videor från Youtube. Den fullständiga undersökningen återfinns i bifogad PDF. Kontakt Magnus Thell, VD Cision Scandinavia. E-post: magnus.thell@cision.com Tel: 0708 950 822 Twitter: http://twitter.com/Magnus_Thell