Anders Borg till Citi – pressmöte idag

Stockholm/London/New York - Anders Borg, Sveriges förre finansminister, blir rådgivare och medlem i Citis nordiska Advisory Board samt rådgivare för Citis verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Hans främsta uppgift kommer att vara att bidra till global affärsutveckling för Citis nordiska verksamhet, och att agera som global rådgivare för Citis verksamhet mot offentlig sektor.

Anders Borg, tidigare finansminister i Sverige (2006-2014), utsågs till årets europeiska finansminister av Financial Times år 2011, ett erkännande av hans politiska och ekonomiska förmåga och trovärdighet på de finansiella marknaderna. I höstas meddelade Borg att han skulle lämna politiken efter valnederlaget. Sedan dess har han fått i uppdrag av regeringen i Finland att utvärdera Finlands ekonomiska utmaningar. Han har också rekryterats för att leda ett nytt program inom World Economic Forum för att främja globalt samarbete med ett nytt ramverk för det globala finansiella systemet, och han hade en ledande roll under årets Davos-möte. Nyligen nominerades han även till vice ordförande i Kinnevik och ledamot i Millicom.

– Vi är mycket stolta över att Anders Borg har valt att komma till Citi. Med Anders erfarenhet, kompetens och unika position på den globala politiska och ekonomiska scenen, ser vi fram emot ett mycket framgångsrikt samarbete. Med den här utnämningen stärker vi även vårt åtagande att fortsätta att vidareutveckla vår nordiska verksamhet globalt, säger Eirik Winter, ordförande för Citi i Norden och Nordenchef för Investment Banking.

Som medlem i Citis Nordiska Advisory Board, kommer Anders Borg att bidra till att vidareutveckla Citis verksamhet och kundrelationer i Norden. För Citis bankråd för EMEA, kommer Anders Borg i första hand ge råd kring strategi-, globalisering- och regleringsfrågor.

– Jag är hedrad över att utses till rådgivare för världens mest globala bank. Med verksamhet i över 100 länder, på både tillväxtmarknader och utvecklade marknader, har Citi en imponerande internationell närvaro. De vet vad globala utmaningarna handlar om och jag ser mycket fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och bidra till Citi fortsatta framgång, säger Anders Borg.

Pressmöte:
Anders Borg finns tillgänglig för media idag tisdag 3 februari kl 09:30-10:00. Adress: Citi, Sergelgatan 1, 6 tr. För pressackreditering, bokning av tid för intervju och mer information, vänligen kontakta Anneli Sundström, informationschef Citi, 070-2503591, anneli.sundstrom@citi.com.

Fakta om Citi
Citigroup Inc. (Citi) har funnits i över 200 år och är en av världens största banker med 250 000 anställda och med verksamhet i över 100 länder. Citi erbjuder ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster. I Norden har banken funnits sedan 1970-talet med kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Fokus för den nordiska verksamheten är företags- och investment banking, värdepappersförmedling, transaktionstjänster och förmögenhetsförvaltning.

För vidare information, se www.citigroup.com | Twitter: @Citi | YouTube: www.youtube.com/citi | Blog: http://new.citi.com | Facebook: www.facebook.com/citi | LinkedIn: www.linkedin.com/company/citi

Taggar: