Citi säljer sin svenska Shell MasterCard kortportfölj till Ikano Bank.

Stockholm/London/New York – Citi offentliggjorde idag att den svenska Shell MasterCard kortportföljen säljs till Ikano Bank.  Affärens värde uppgår till cirka SEK 280 miljoner.

Transaktionen är en del av Citi’s globala strategi att minska tillgångar, noga hantera risker och optimera värdet på tillgångarna inom Citi Holdings och samtidigt generera långsiktig tillväxt och lönsamhet inom Citicorp, vilket är bankens kärnverksamhet. Affären påverkar inte Citi’s svenska företags- och investmentbank som fortsätter att i Sverige erbjuda klienter – stora svenska företag med global närvaro, finansiella institutioner, offentlig sektor och dotterbolag till utländska bolag – produkter och tjänster präglade av en bank med närvaro i över 100 länder.

Kunder som idag har Shell MasterCard från Citi kan använda sitt kort precis som tidigare.

Transaktionen är beräknad att slutföras under de kommande tre månaderna. Citi, Shell och Ikano Bank kommer tillsammans att arbeta för att överföringar av kundkonton sker på ett effektivt sätt och att kunderna får den höga servicenivå de är vana vid.

Villkoren för affären har inte offentliggjorts. Transaktionen har ingen betydande påverkan på Citi’s finansiella resultat.

Om Citi
Citi, the leading global financial services company, has approximately 200 million customer accounts and does business in more than 140 countries. Through Citicorp and Citi Holdings, Citi provides consumers, corporations, governments and institutions with a broad range of financial products and services, including consumer banking and credit, corporate and investment banking, securities brokerage, and wealth management. Additional information may be found at www.citigroup.com or www.citi.com.

Om Ikano Bank
Ikano är en internationell koncern som utvecklar, äger och förvaltar företag inom områdena finans, fastighet, försäkring, kapitalförvaltning och detaljhandel. Ikano bildades 1988 och ägs av familjen Kamprad. Ingvar Kamprad är grundaren av IKEA. Vår styrka kännetecknas av att vi arbetar tillsammans för att skapa långsiktiga lösningar baserade på schyssta villkor som skapar mervärden för våra samarbetspartners, kunder och oss. Ikano Groups huvudkontor är beläget i Luxemburg

Mer information finns att hitta på www.ikanogroup.com

Hampus Stenberg, informationsdirektör, + 46 703 41 80 22,