Citi satsar på ungt företagande i Sverige

Citi har inlett ett samarbete med Ung Företagsamhet i de nordiska länderna via Citi Foundation. Ung Företagsamhet är en utbildningsorganisation som jobbar med entreprenörskap i skolan. Citis satsning i Sverige kommer att nå cirka 22 000 gymnasieelever, varav ett flertal beräknas kunna starta ett eget företag som en följd av utbildningsprogrammet.

Det nya samarbetet ska bland annat fokusera på att öka gymnasieelevers ekonomiska förståelse genom en digital utbildning i företagsekonomi. Med hjälp av Citi ska Ung Företagsamhet även göra en utvärdering av utbildningen och en nollmätning av elevernas kunskaper före och efter. Detta för att kunna dra slutsatser för framtiden och bättre förstå elevernas inlärningsförmåga.

Utbildningen innebär att gymnasieelever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett UF-företag. De går igenom alla stadier som ett riktigt företag. Eleverna ser sina idéer bli till verklighet och utrustas med de färdigheter som krävs för att lyckas med sitt företag.

Målgruppen för satsningen är gymnasieelever från låginkomstområden. Citi volontärer kommer att medverka under mentorsträffar och medverka som jurymedlemmar i Svenska Mästerskapet i Ung Företagsamhet i maj 2015.

-          Det här är en global satsning för Citi och nu utökar vi vårt utbildningsprogram i samtliga nordiska länder. Att stimulera ungdomar till entreprenörskap och utrusta dem med finansiell kunskap och andra färdigheter är nödvändigt om vi vill se mer innovation och hållbart skapande av arbetstillfällen i framtiden. Här har vi den nya generationens stjärnor, säger Eirik Winter, ordförande för Citi i Norden.

-          Att öka kunskapen om entreprenörskap och ekonomisk förståelse hos unga är otroligt viktigt både för de enskilda elevernas och för hela Sveriges framtid. Tillsammans med Citi ska vi nu jobba för att nå ut ännu bredare med vår satsning och göra kvalitativa utvärderingar, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Citi och Citi Foundation har sedan tidigare ett mångårigt partnerskap med organisationen Ung Företagsamhet (Junior Achievement) runt om i världen, och nu utvecklas samarbetet i Norden till att omfatta satsningar i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Under 2014 har Citi Foundation investerat $ 4,2 M Junior Achievement-program i mer än 52 länder.

För mer information, kontakta:
Anneli Sundström, kommunikationsdirektör Citi, anneli.sundstrom@citi.com
Kajsa Villman, Kommunikationsansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige, kajsa.villman@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhetär en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har Ung Företagsamhet utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2013/2014 drev 21 901 gymnasieelever företag under ett år. Ung Företagsamhet erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder de tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Ung Företagsamhet driver även nätverket UF-alumni,har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.

Fakta om Citi Foundation
Citi Foundation är en stiftelse som arbetar för att främja den ekonomiska samhällsutvecklingen runt om i världen och fokuserar på initiativ som förbättrar förutsättningarna för ekonomisk integration. Citi Foundation samarbetar med olika partners för att skapa mätbara ekonomiska förbättringar för att stärka familjer från låginkomstområden. Genom ett tillvägagångssätt som ger mer än "Mer än Filantropi", kan Citis resurser och humankapital förbättra Citis filantropiska investeringar och dess effekter. För mer information, besök www.citifoundation.com.

Fakta om Citi

Citigroup Inc.
(Citi) har varit verksam i över 200 år och är en av världens största banker med 250 000 anställda och med verksamhet i 160 länder. Citi tillhandahåller ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster. I Norden har banken funnits sedan 1970-talet med kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Fokus är företags- och investment banking, värdepappersförmedling, transaktionstjänster och förmögenhetsförvaltning.

För vidare information, se www.citigroup.com | Twitter: @Citi | YouTube: www.youtube.com/citi | Blog: http://new.citi.com | Facebook: www.facebook.com/citi | LinkedIn: www.linkedin.com/company/citi

Taggar: