Nadja Abbas utsedd till Female Economist of the Year

Female Economist of the Year 2018 heter Nadja Abbas. Stipendiet, som lyfter fram framtida kvinnliga ledare, delas ut för sjuttonde året i rad till en framstående kvinnlig student vid Handelshögskolan i Stockholm. Den globala storbanken Citi är för andra året i rad huvudsponsor och värdföretag för stipendiet.

Årets stipendiat, Nadja Abbas, får en skräddarsydd roll under ett år hos Citi. Arbetsplatsen kommer att finnas både i London och Stockholm där Nadja får möjlighet att arbeta inom olika delar av bankens verksamhet. Under året kommer hon även att ha två seniora mentorer från banken.

– Jag har alltid strävat efter att kunna göra en positiv skillnad för näringslivet och för kvinnor i samhället och jag är därför väldigt glad och stolt över att ha blivit utsedd till Female Economist of the Year. Jag hoppas kunna bli en förebild och inspirationskälla för andra unga kvinnor att våga se bortom stereotyperna och våga ta steget och utforska finansvärlden. Att nu få möjligheten att arbeta i ett globalt företag som Citi och utmana mig själv känns fantastiskt, säger Nadja Abbas.

Som en del av stipendiet får Nadja Abbas även en formell plats i Citi Women-kommittén både i London och i Norden, för att kunna bidra till Citis mångfaldsagenda. Via en videodagbok kommer hon berätta om sina erfarenheter via sociala medier och vara delaktig även i andra forum och evenemang som Citi arrangerar kring ledarskapsfrågor.

– Årets stipendiat har i hård konkurrens utmärkt sig som både talangfull och världsvan. Nadjas mångkulturella bakgrund, energi och drivkraft, kombinerat med beslutsamhet att jobba inom finansbranschen gör henne till en strålande representant för stipendiet. Hennes egenskaper passar utmärkt hos en global bank som Citi och hon kommer att bli en stor tillgång i vår organisation. Vi är oerhört glada att få välkomna henne till Citi, säger Alexander Stiris, Citis Sverigechef och chef för corporate banking-verksamheten i Norden. Han är även en av Nadjas två mentorer.

Nadja Abbas tar sin masterexamen i Accounting and Financial Management i juni från Handelshögskolan. Utöver sitt stora engagemang för finansbranschen har Nadja ett annat brinnande intresse och stor passion, nämligen klassisk musik. Nadja är en framgångsrik klarinettist och har bland annat framfört solokonserter för den svenska kungafamiljen.

− Handelshögskolan arbetar aktivt för att bidra till att lyfta fram starka kvinnliga förebilder och i förlängningen till ett mer jämställt näringsliv. Female Economist of the Year är en del i detta viktiga arbete, säger Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Stipendiet Female Economist of the Year, som har till syfte att främja unga kvinnors avancemang i näringslivet, instiftades 2001 av handelsalumnen Barbro Ehnbom. Stipendiet inkluderar bl. a. ett års specialkomponerat program på Citi i Stockholm och London. Tidigare värdföretag har varit Spotify, Pfizer, American Express och Boston Consulting Group. Föregående års stipendiater har framgångsrikt byggt sina karriärer inom respektive industri och har blivit ledare inom sina respektive områden. Årets stipendiat presenteras i samband med den högtidliga diplomeringen av Handelshögskolans masterstudenter i Stockholms Stadshus den 14 april.

För pressbilder och vidare information, vänligen kontakta:

Anneli Sundström
Kommunikationsdirektör, Citi
+46 70-250 35 91
anneli.sundstrom@citi.com

Hanna Flodmark
Kommunikationsdirektör, Handelshögskolan i Stockholm
hanna.flodmark@hhs.se

Nadja Abbas
Female Economist of the Year 2018
nadja_abbas@hotmail.com

Om Citi