• Citigroup/

Ung & Eget: Citi och NyföretagarCentrum har genererat 552 nya företag bland unga entreprenörer

Den globala banken Citi lanserade förra året ett samarbete med NyföretagarCentrum via stiftelsen Citi Foundation kring programmet ”Ung och Eget”. Målet var att bidra till att 300 nya företag skulle etableras inom två år. I halvtid har detta nåtts med råge. Redan nu har 1814 unga nyföretagare genomgått programmet och 552 nya företag har etablerats.

Samarbetet mellan Citi och NyföretagarCentrum syftar till att minska arbetslösheten i Sverige och stöttar unga nyföretagare med fokus på dem med utländsk bakgrund.

– Tack vare Citi har vi kunnat etablera ”Ungt och Eget” som redan har fått ett enormt genomslag med 552 nya företag. Det här har blivit en framgångssaga, inte minst för företagare med utländsk bakgrund som har fått möjlighet till en egen väg in på arbetsmarknaden med bland annat rådgivning, stöd och mentorskap, säger Elisabet Sannas, projektledare för Ung & Eget.

Citi investerar totalt en miljon dollar under en tvåårsperiod i sex europeiska länder (Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Spanien) via stiftelsen Citi Foundation. Totalt beräknas cirka 5 500 unga nyföretagare erbjudas rådgivning och stöd, med målet att 1 760 nya företag ska etableras i Europa. Vid senaste sammanräkningen i juli omfattade den europeiska satsningen 3430 unga nyföretagare och 795 företag hade etablerats. Satsningen är en del av Citi Foundations ”Pathway to progress”-program som syftar till att utöka ungdomars ekonomiska möjligheter och förutsättningar via entreprenörskap. De lokala Citi-kontoren är med som stöd i processen.

– Vi ville ha ett bollplank för våra tankar och idéer och fick tips om ”Ungt och Eget”, säger Jonas Fsahaye, en av grundarna till Luam. Sen gick det snabbt! Vi fick genast en mentor och rådgivning kring vår finansiering, budget och hur vi snabbt skulle kunna få till en struktur i företagandet. Det har gjort att vi har kommit väldigt långt på kort tid, menar Jonas.

Luam är ett e-handelsbolag som fick hjälp med att etablerade sin digitala shop bland annat genom programmet ”Ungt och Eget” under 2015. Eldsjälarna bakom varumärket, Jonas Fsahaye och Filmon Kiflom, har dedikerat företaget till sina båda systrar som också heter Luam och som betyder ”god”. Luam säljer äkta obehandlat löshår, samt hårvårdsprodukter till frisörer och privatpersoner. Med en genomtänkt affärsidé står CSR och hållbarhet i fokus där produkterna inhandlas från kvalitetsmärkta leverantörer i Indien, Brasilien och Italien.

För mer information, kontakta:
Anneli Sundström, kommunikationsdirektör Citi, anneli.sundstrom@citi.com
Elisabet Sannas, Projektledare NyföretagarCentrum Sverige elisabet.sannas@nyforetagarcentrum.se

Läs mer om projektet på:

Fakta om Citi Foundation
Citi Foundation är en stiftelse som arbetar för att främja den ekonomiska samhällsutvecklingen runt om i världen och fokuserar på initiativ som förbättrar förutsättningarna för ekonomisk integration. Citi Foundation samarbetar med olika partners för att skapa mätbara ekonomiska förbättringar för att stärka familjer från låginkomstområden. Genom ett tillvägagångssätt som ger mer än "Mer än Filantropi", kan Citis resurser och humankapital förbättra Citis filantropiska investeringar och dess effekter. För mer information, besök
www.citifoundation.com.

Fakta om Citi

Citigroup Inc. (Citi) har varit verksam i över 200 år och är en av världens största banker med 250 000 anställda och med verksamhet i 160 länder. Citi tillhandahåller ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster. I Norden har banken funnits sedan 1970-talet med kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Fokus är företags- och investment banking, värdepappersförmedling, transaktionstjänster och förmögenhetsförvaltning.

För vidare information, se www.citigroup.com | Twitter: @Citi | YouTube: www.youtube.com/citi | Blog: http://new.citi.com | Facebook: www.facebook.com/citi | LinkedIn: www.linkedin.com/company/citi

Om NyföretagarCentrum.
NyföretagarCentrum Sverige är en ideell organisation vars syfte är att främja nya livskraftiga företag och entreprenörskap genom kostnadsfri konfidentiell rådgivning från företagare till nyföretagare.  Tillsammans med de lokala kontoren täcker NyföretagarCentrum drygt 200 kommuner. Varje år kommer över 20.000 personer till NyföretagarCentrum för att få rådgivning, av dessa startar drygt 9.000–10.000 företag årligen. Sedan starten 1985 ca 200.000 företag. Av de som startat eget företag med hjälp av NyföretagarCentrum har faktiskt färre än 1 procent gått i konkurs efter tre år. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva. Kopplas NyföretagarCentrums mentorprogram till rådgivningen är 89 % kvar efter år tre och 0 % i konkurs. Läs mer på www.nyforetagarcentrum.se.

Om Youth Business International (YBI)
YBI är ett globalt nätverk av fristående, icke-vinstdrivande organisationer som hjälper unga entreprenörer att starta och driva eget företag och skapa arbetstillfällen. YBI stöttar underprivilegierade unga personer genom en kombination av rådgivning, tillgång till capital, mentorskap och andra typer av affärsfrämjande verksamheter. YBI:s medlemmar har hjälpt fler än 100 000 unga, underpreviligierade personer att starta och driva eget företag samt att generera arbetstillfällen, Överlevnaden efter 3 år hos dessa företag är uppskattningsvis är 70%, där flertalet av dessa fortsätter att att skapa betydande skillnad för lokalsamhället. Läs mer om Youth Business International på: www.youthbusiness.org.

Taggar: