Citikliniken Labs lanserar hälsoanalysen Classic Man

Report this content

Citikliniken Labs erbjuder hälsoanalysen Classic Man som är en blodanalys för allmän hälsostatus anpassad för män. Hälsoanalysen Classic Man analyserar över 30 hälsomarkörer vilka täcker ämnesomsättning, hjärt- och kärlhälsa, lever och njurfunktion, diabetes,  sammansättning av vitaminer och mineraler nivåer av testosteron samt markörer för prostatacancer.

Citikliniken Labs erbjuder hälsoanalyser över nätet där kunden kan välja specifika hälsomarkörer, hälsoanalyspaket anpassade för kvinnor och män eller fitness- och prestationspaket för den som tränar med olika intensitet.

Classic Man innehåller hela 32 analyser som bland annat läser av markörer för ämnesomsättning, hjärt- och kärlhälsa, lever och njurfunktion, diabetes,  sammansättning av vitaminer och mineraler men också nivåer av testosteron samt markörer för prostatacancer.

Classic Man beskriver din nuvarande hälsostatus och ger en baslinje inför eventuella livsstilsförändringar och framtida kontroller.

– Detta specialanpassade paket för män ger en bred bil av mannens hälsostatus och bra start inför t.ex en livsstilsförändring, säger Isabella Svensson, kvalitetsansvarig för BraineHealth och Citikliniken.

Hälsoanalysen Classic Man innehåller för närvarande följande 32 hälsomarkörer:

• Blodstatus: Blodet transporterar syre, energi, hormoner och restprodukter till kroppens olika organ och celler. I blodet finns bland annat Erytrocyter, det vill säga röda blodkroppar som tillsammans med Hemoglobin (Hb) som sköter blodets transport av syre till cellerna. Om Hb-värdet är lågt kan du känna trötthet, kraftlöshet och nedsatt ork. Dessutom analyseras nivåer och värden av Leukocyter, EVF, MCV, MCH.

• Diabetes: Diabetes är en av vår tids stora folkhälsosjukdomar. Diabetes kan leda till en mängd olika komplikationer såsom amputation, blindhet och för tidig död. Hälsomarkörer som analyseras är HbA1c och Glukos.

• Hjärta och Kärl: Hjärt och kärlsjukdomar är en av de vanligaste dödsorsakerna i västvärlden där blodfetterna spelar en viktig roll. Följande markörer analyseras för att se sammansättningen av blodfetter; Triglycerider, LDL- och HDL- Kolesterol och kvoten LDL/HDL, Kolesterol, Apolipoprotein A1 och Apolipoprotein B och dess kvot.

• Hormoner: Hormoner reglerar olika processer, bland annat sömn, stress, ämnesomsättning. Classic man undersöker sköldkörteln hormoner (T3, T4 och TSH) som reglerar kroppens ämnesomsättning samt testosteron (S-testosteron) som bland annat styr sexuallust, metabolism och tillväxt.

• Immunförsvar: Immunförsvaret är kroppens försvar mot bakterier, virus och främmande partiklar. Immunförsvaret (Leukocyter) städar också bort främmande och skadade celler samt cancerceller. För att få en koll på hur ditt immunförsvar fungerar analyseras dels din blodstatus då blodet har flera viktiga funktioner i ditt immunförsvar men också sänkan (B-SR) som visar om du har någon inflammation i kroppen.

• Levern: Levern lagrar en mängd av olika vitaminer, mineraler, fetter och proteiner. Classic Man utvärderar din leverfunktion med två vanliga markörer ALAT och ASAT.

• Njurar: Njurarna har olika funktioner, men framförallt hjälper dem kroppen att filtrera blodet från slaggprodukter och läkemedel. Njurarna reglerar också kroppens osmosreglering, det vill säga vår vätske och elektrolytbalans som är helt nödvändig för att kroppens celler ska fungera som dem ska. Classic Man läser av markörer som ger goda indikationer på njurarnas funktion såsom Kreatinin, Natrium och Kalium.

• Vitaminer och Mineraler: Vitaminer och mineraler är livsnödvändiga och med undantag för Vitamin-D kan kroppen inte tillverka dem själv utan de behöver tillföras genom en balanserad kost. Classic man kontrollerar bland annat dina värden för Vitamin B12, Järn och Kobalamin.

• Prostatacancer: Denna analys kan med ett enkelt blodprov, PSA,  upptäcka cancer i prostatan redan i ett tidigt skede. Analys med PSA (PSA total, PSA fritt och PSA kvot) är dock omdiskuterat på grund risk för överbehandling. Innan du bokar detta prov måste du därför ta del av Socialstyrelsens information om för PSA-test.

Online-tjänsten Citikliniken Labs i korthet:

Kunden beställer först en hälsoanalys på Citikliniken Labs hemsida. För att göra en hälsoanalys behöver ett blodprov tas. Provet skickas till ett ackrediterat laboratorium (Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs eller Aleris Medilab). Kunden kan välja en blodprovsmottagning som Citikliniken Labs är uppkopplad mot. Citikliniken Labs skickar en e-remiss till valt lab och inom en vecka efter att blodprovet har tagits är blodprovet analyserat.

Inom en vecka notifieras kunden om att hälsoanalysen är klar  och kan ta del av denna och läkarens rekommendation på Mina Sidor på Citikliniken Labs hemsida. På Mina Sidor finns flera tjänster såsom Min Journal, Mina Konversationer och Citikliniken24. Samtliga tjänster kräver inloggning med BankID för säker identifiering.

I Min Journal återfinns rapporter på användarens hälsoanalyser. Det färdiga laboratoriesvaret finns även uppladdat på Vårdguiden 1177 i de landsting som stödjer detta.

I Konversationer kan användaren chatta/ladda ner filer/bilder och konversera med läkare eller annan personal hos Citiklinken Labs

Citikliniken24 är en videotjänst där kunden kan konferera med läkaren som gjort analysen av labsvaret. Den personliga integriteten och diskretion är viktigt för Citiklinikens användare.  Videotjänsten är därför en s.k peer-to-peer tjänst, vilket innebär att ingen information sparas på någon server varken under eller efter videokonferensen.

Mer information om de specifika hälsomarkörerna kan läsas på Citiklinikens hemsida sammanställt av Citikliniken Academy eller på Citikliniken Labs produktsidor.

Roger Svensson

VD, PhD

roger.svensson@citiklinikenlabs.com

Isabella Svensson

vice VD, Kvalitetsansvarig

isabella.svensson@citiklinikenlabs.com

Citikliniken Labs erbjuder online tjänster med hälsoanalyser för privatbetalande kunder.

Hälsoanalyserna sträcker sig från analys av enskilda och specifika hälsomarkörer till mer komplexa och sammansatta hälsoanalyspaket med över 30 hälsomarkörer anpassade för kvinnor och män samt hälsoanalyspaket inom fitness och prestation för den som tränar med olika intensitet.

Kunden beställer först en analys över nätet och kan sedan gå till en valfri blodprovsmottagning som Citikliniken är uppkopplat mot. Kundens blodprov analyseras sedan på t.ex Karolinska Universitetslaboratoriet eller annat ackrediterat laboratorium. Citikliniken Labs läkare sammanställer sedan analyssvaret med rekommendationer som kunden erhåller inom ca en vecka.

Citikliniken Labs är utvecklat av BraineHealth i samarbete med Citikliniken Hälsa som idag bedriver primärvård i Norrtälje.

Taggar:

Snabbfakta

Citikliniken Labs erbjuder hälsoanalysen Classic Man som är en blodanalys för allmän hälsostatus anpassad för män. Hälsoanalysen Classic Man analyserar över 30 hälsomarkörer vilka täcker ämnesomsättning, hjärt- och kärlhälsa, lever och njurfunktion, diabetes, sammansättning av vitaminer och mineraler nivåer av testosteron samt markörer för prostatacancer.

Citat

Detta specialanpassade paket för män ger en bred bil av mannens hälsostatus och bra start inför t.ex en livsstilsförändring.
Isabella Svensson, kvalitetsansvarig för BraineHealth och Citikliniken.