2007 Starkt miljöår för Citroën!

Med 14 582 registrerade fordon under 2007 ökade Citroën sin försäljning med 26 % jämfört med 2006. För Citroëns personbilsförsäljning, som uppgick till 11 397 bilar, blev 2007 det starkaste året någonsin med en ökning av 36 % från 2006. Med 3,71 % marknadsandel tar Citroën plats bland de tio främsta märkena på den svenska personbilsmarknaden.

Sammanslaget för 2007 uppgick andelen miljöbilar från Citroën till 45 %, vilket kan jämföras med motsvarande 18 % för den totala bilförsäljningen i Sverige. Citroën hade drygt 9,4 % av den totala miljöbilsförsäljningen i Sverige, vilket innebär en femteplats i miljöbilsrankingen!*)

”En förklaring till denna ökning ser vi i vårt utbud av bränslesnåla motorer med låga utsläpp av koldioxid”, förklarar Citroëns VD, Arnaud Ribault. Av de fyra miljöbilarna (C1, C3 HDi 110 hk, C4 HDi 110 hk och C4 1.6 BioFlex) är det främst ”120-grammarna”, med bränsle i form av diesel och även bensin, som står för försäljningsframgången.” Citroën C4 blev den största succén med 3 192 registrerade bilar under 2007.

December fick en stark avslutning på personbilssidan med 1 345 personbilar, d v s 4,48 % marknadsandel. Det starka avslutet på året berodde till stor del på den stora andelen sålda miljöbilar. 66 % av alla registrerade bilar från Citroën under december var miljöbilar, d v s två bilar av tre!

Att Citroën har bränslesnåla och miljövänliga dieselmotorer har länge varit känt och 2007 kom att bli ett nytt rekordår! Hela 77 % av antalet registrerade Citroën-bilar under december var en diesel, det vill säga 3 av fyra bilar. Att jämföra med totalmarknaden där 55 % var dieselbilar. Sammanslaget över året var 57 % av alla bilar från Citroën en diesel! Det är den högsta dieselmixen av alla märken och kan också jämföras med 35 % för totalmarknaden. Citroën nådde dryga 6 % marknadsandel av den totala försäljningen av dieselbilar i Sverige under 2007. Det motsvarar en femteplats även i dieselrankingen.

Att Citroën lyckats profilera sig som ett märke med miljövänliga motorer framgår också av det sammanslagna värdet av koldioxidutsläpp för personbilsförsäljningen under 2007, vilket gått ner till 147 gr (139 gr med verkliga fossila utsläpp). Att jämföras med den officiella siffran för Sverige (källa BilSweden) på 184 gr (158 gr med verkliga fossila utsläpp).

*) Miljöbilsrankingen för 2007: 1. Saab (16.785 bilar), 2. Volvo (9.388 bilar), 3. Ford (8.450 bilar), 4. Toyota (5.852 bilar), 5. Citroën (5.106 bilar), 6. Peugeot (2.335 bilar) och 7. VW (2.160 bilar)

Spånga den 3 januari 2008

För ytterligare information vänligen kontakta:

CITROËN SVERIGE AB
INFORMATIONSAVDELNINGEN