5 STJÄRNOR FÖR NYA CITROËN C4

Nya Citroën C4 har fått totalbetyget 5 stjärnor i protokollet från EuroNCAP:s krocktest. Det betyder att den fått 5 stjärnor i alla kategorier. I kategorin Hjälpsystem har den uppnått 97 procent vilket i sin tur är det bästa resultatet hittills bland kompakta sedaner. Det ger ett tydligt besked till kundernas ökande krav.

Nya Citroën C4 har en välbalanserad väghållning som förstärks med hjälpteknik som elektronisk bromskraftsfördelning, nödbromssystem och ett intelligent antispinnsystem (ITS) kopplat till ESP. Allt detta är standardutrustning. Förutom väghållningen är säkerheten ett av bilens främsta egenskaper, givetvis med sex airbags som standard (förare, passagerare fram, sidor och gardiner).

Nya Citroën C4 nöjer sig inte med dessa hjälpsystem, som fått högsta betyg, utan erbjuder också helt nya, innovativa och intelligenta funktioner som ger extra trygghet för både förare och passagerare men även för medtrafikanter:

Övervakning av döda vinklar med hjälp av ultraljud vilket är unikt på marknaden. Med hjälp av en orange lysdiod som är placerad på sidobackspeglarna får föraren information då något annat fordon befinner sig i zonerna för de döda vinklarna.

– Programmerbar farthållare/fartbegränsare. Föraren kan ställa in upp till fem förprogrammerade hastigheter och sedan enkelt välja dem allt eftersom hastighetsbegräsningarna ändras efter vägen.

– Citroën eTouch. En ny innovativ funktion som ger tillgång till en hel palett med tjänster, till exempel lokaliserade nöd- och assistanssamtal (beroende på land). Detta är två kostnadsfria tjänster, tillgängliga dygnet runt, sju dagar i veckan. De innebär att bilen vid ett tillbud eller en olycka exakt kan lokaliseras med hjälp av ett inbyggt SIM-kort och då kan räddningstjänsten snabbt vara på plats. Citroën eTouch är ej tillgängligt i Sverige för närvarande, men förberedelser pågår.

Foton och mer information finns på Cision Wire och Newsdesk samt på www.citroen-presse.com

Välkommen att även kontakta:

www.citroen-presse.com och www.citroen.se

CITROEN

Med 90 år av « Créative Technologie » visar CITROËN påtagliga lösningar på att lindra miljöhotet. Det gör man bland annat genom att under 2010 lansera två elbilar och genom att införa Stop & Start på samtliga modeller. Under 2009 sålde CITROËN 1.346 000 fordon, på 8 000 försäljningsställen och verkstäder, med 13 500 medarbetare och representation i nära 80 länder.

Lena Rönnelius Ericson PR- och Informationschef E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99 www.citroenpress.se www.citroen-press.com www.citroen.se